torsdag 17 november 2011

Vad är ledarskap för mig?




Godmorgon!

Ledarskap. Varför är detta ord så negativt numera egentligen? Oavsett om vad vi kallar det för så tror jag att hunden behöver en som leder. Inte varje handling hunden ska göra men vardagen i allmänhet.
Jag tror inte jag får så många som säger emot mig när jag har förklarat vad ledarskap är för mig.

Min hund kan inte veta hur den ska bete sig i min värld. Jag måste lära den det. Det kan jag kalla för lärarskap om jag så vill.
Jag lär den saker som gör att den fungerar i människans värld. Vid inlärningen är jag tolerant, tålmodig och helt utan korrigeringar av saker som hunden ännu inte kan. Självklart.
Jag låter den testa sig fram till vad som lönar sig och bryr mig inte så mycket om det som blir fel. Ser jag till att det inte lönar sig för hunden kommer det att bli en utsläckning av det beteendet. Samtidigt lär jag den vad jag vill ha igen genom att belöna det som är rätt.
Detta är de flesta idag överens om.
Det är inte det jag kallar för ledarskap. Det är lärarskap.

Vad menar jag då att ledarskap är?
Jo, för mig är det att jag tar ansvar för vad som händer i vardagen. Min hund ska inte behöva göra det. Jag ser t ex till att det är jag som tar ansvar för ett möte med annan hund, tar ansvar för vad som finns bakom dörren eller runt hörnet. Jag bestämmer när hunden får hoppa ur bilen. Jag bestämmer när vi ska vara aktiva tillsammans. Jag talar om för min hund genom mina handlingar att "det är lugnt, jag fixar det här". Säger jag "nej" (som jag lärt in på ett positivt sätt!) så gäller det! Utan undantag. Om jag gjort min läxa respekterar hunden mitt nej. Jag är aldrig hård men jag får heller inte vara velig. Klara regler för vad som gäller. Min hund ska alltid veta att den kan lita på att jag har koll på läget. Hunden behöver aldrig tvivla på att jag har rätt. Hunden lever inte i den gråzon som vi människor ibland kan göra. Är jag tveksam och otydlig framstår jag som osäker och då måste ju hunden ta ansvaret istället.

Jag kanske skulle kalla det för ansvarsskap istället. Ledarskap har ju tyvärr fått en väldigt negativ klang på grund av de som anser att hunden ska hållas kort och kontrollerad i alla läge. Min hund får gärna ta egna intivativ men vardagens regler sätter jag upp. På så vis kan hunden koppla av och njuta av livet för den vet att jag har koll på läget.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Godmorgon... o det skickar vi vidare??? ;-) Kram