söndag 13 november 2011

Slut på att be om ursäkt!


Godmorgon!

Folk har olika uppfattningar om de flesta saker. Även vad gäller hundägande. En sak som är slående dock är att de flesta verkar ha en syn på hur hunden ska vara som tyvärr överensstämmer med bilden av den där brukshunden som går vid sidan om sin ägare och lyder minsta vink från ägaren. Hunden som aldrig gör något utan att be om lov först.

Jag har en annan uppfattning och tack och lov många med mig. Jag vill ha en glad hund som kanske inte alltid framstår som superlydig. Det är helt ok för mig. Det andra hade varit mycket enklare men jag vill inte ha en robot jag vill ha en hund som älskar livet och ibland gör saker som är hur tosiga som helst. Det får man inte ha om man är instruktör! Lägg noga märke till att alla "brister" mina hundar har är mitt "fel". Inte hundarnas! Dessutom kanske jag tycker att det är ok. Det är mina hundar!

Det finns väldigt många åsikter om detta och allra mest från dom som inte själv har hund. Ungefär som barnuppfostran. Ingen är väl så mycket expert som de som inte själv har barn! Jag brukar råda mina deltagare när ämnet kommer upp att se till att hunden blir som de vill ha den och inte bry sig ett dugg om vad andra tycker.

Hur många gånger har jag inte bett om ursäkt för mina, ibland tokiga stollar, och sedan ångrat mig. Varför ska jag be om ursäkt för hur dom är? Det är mina hundar och jag som lever med dom!
Jag kan ju inte först låta hundarna komma upp till mitt ansikte för att pussas och sedan fya dom när dom gör det med andra. Dom kan inte veta att det inte är ok när faster står där i sin fina klänning. Då blir det min sak att se till att det inte pussas på just den personen. Hundarna har inget ansvar i det.

Jag har många gånger sagt att om man ska umgås med mig så får man även umgås med mina hundar. Dock är det min sak att se till att dom inte "bär sig åt". Jag tar det.
Vill man inte ha med mina hundar att göra så ser jag till att dom håller sig undan.
Jag tänker dock inte be om ursäkt för hur dom är. Det slutar jag med nu.

Det är ju själva attan att jag måste påminna mig själv om detta igen.
Det känns som om jag bloggat om detta förr. Det kan mycket väl vara så. Det får ni ta.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: