torsdag 10 november 2011

Hundens hälsa.


Godmorgon!

Känner mig lite småförkyld idag vilket jag gjort från och till hela hösten så det tänker jag inte bry mig nämnvärt om.

Eftersom jag talade om hundens hälsa på valpkursen igår så tänker jag ta upp det ämnet idag. Vikten av att lära känna hundens kropp, hur den rör sig, hur den beter sig så att man ser skillnaden på när hunden är frisk och när den är sjuk.

Ett exempel på detta är en liten valp som förra veckan inte var sig själv alls. Den ville inte vara med bland dom andra valparna, satt mest och så ledsen ut. Rörde sig avvaktande och ville inte bli klappad. Jag har ju träffat de här valparna några veckor nu och lärt känna dom och jag sa till ägarna att något var fel. Skickade dom till veterinären och, jodå, en infektion i halsen med feber hade den lille vännen. Efter ett par dagar med antibiotika var hon sitt vanliga glada själv igen.

Som jag skrivit om tidigare är det viktigt att vänja valpen vid att bli hanterad och känna igenom hunden dagligen. Ömmar den någonstans? Har den några sår? Fästingar?
Kolla hur den rör sig. En hälta talar om att något är fel och det behöver inte vara att den har ont i benet. Om hältan flyttar sig är det förmodligen något annat som är fel.
Har du koll på din hunds normala temp? Viktigt för att veta om hunden har feber. Allt mellan 38,5 - 39 grader är normalt.

Tassarna viktiga att ha koll på. Trampdynorna ska vara mjuka och utan sprickor som dom gärna får om dom blir torra. Det finns en massa tassalvor men Försvarets hudsalva är toppen. Och billigare. En skvätt laxolja i maten varje dag håller tassarna mjuka och fina.
Klorna ska hållas korta och glöm för all den inte den där som sitter lite längre upp på benet. Den fastnar gärna i saker om den är för lång med plåga för hunden om den slits sönder.

Öron ska hållas koll på. Det ska lukta gott i örat. Om det luktar gammal disktrasa har hunden förmodligen en öroninflammation och ska till veterinären. Gör rent i ytterörat inte längre in! Inga topz ner i örongången! Bråka inte med öronen om det inte behövs. Min lilla Alma har aldrig någon smuts i örat medan däremot mina golden samlar på sig som bara den och behöver rengöring en gång i veckan. Ljummet vatten duger alldeles utmärkt.

Ögonen ska vara klara och fina. En sjuk hund har ofta en lite dimmig blick. Slemhinnorna i munnen ska ha fin rosa färg. Bleka slemhinnor indikerar att hunden inte mår bra. Ytterligare ett par sätt man kan kolla om hunden mår bra alltså.

Munnen och tänderna ska kollas. Tandsten ska tas bort och borstar man tänderna på hunden får man inte använda tandkräm för människor eftersom xylitol är gift för hundar. En tandborste doppad i ljummet vatten duger alldeles utmärkt. Kolla munnen på hunden! Dom biter gärna på pinnar när dom är ute och varje gång mina gör det tänker jag på den stackars hunden som matvägrade från och till i flera veckor och när husse äntligen tog den till veterinären visade sig att en bit av en pinne fastnat upp i gommen och satt inkilad över hela gommen med en förfärlig infektion och smärta som följd. Stackare!

Det här kan bli hur långt som helst känner jag så jag rekommenderar att köpa en bok om hundens hälsa och skötsel och läs! Lär känna din hund och se till att den får må så bra som möjligt. Den kan inte tala om för dig när något är fel. Eller rättare sagt den talar om det på många olika sätt. Vi måste bara lära oss att lyssna genom att se.

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

Schappetanten sa...

Som alltid'!!! Alldeles utmärkt och inlägget vill vandra vidare :-)

Anna Striberger sa...

Bra påpekat! Som djurägare är man ju ytterst ansvarig för sitt djurs hälsa, och det är viktigt att känna igen de oftast subtila tecknen på sjukdom. Har man dessutom ett lite ovanligt djur som jag är det också viktigt att känna till vem man ska vända sig till när det väl behövs, många veterinärer har mycket bristande kunskaper om papegojor. Lite lättare blir det med hund och katt ;-)