torsdag 24 november 2011

Djävla Ceasar!

Godmorgon!

Jaha, då man fått göra det igen. Förklara för människor faran med att försöka kopiera saker man sett på tv. Ceasar Millans berömda "kick"!
En missförstådd liten "kamphund" med en husse som först gjort hunden stressad genom sitt sätt att hantera den för att sedan "lösa" alla problem med hjälp av kicken.

Jag önskar jag kunde skrika så det hörs över hela världen: DET FUNKAR INTE!!!
Man gör "bra" tv och säger inget om att hunden blir förstörd för livet, biter sin ägare eller i värsta fall andra människor eller hundar på grund av frustrationen den bygger upp när den blir behandlad på detta sätt. Dom här hundarna blir farliga när dom behandlas på detta sätt!!

Så står man där med en jättesöt hund som blivit stressad till tusen på grund av ägarens felaktiga behandling av hunden. Det säger jag inget om. Man kan hamna där av ren okunskap. Misstänksamheten var där direkt när jag såg husses sätt att ta sig in i inhängnaden med hunden och kopplet man satt på henne sa "machohund" direkt. Hunden har vi jobbat med ett tag nu och hon är jättefin. Eller kunde varit rättare sagt. Med en annan ägare!

Jag gjorde något jag vanligtvis inte gör. Jag "läste lagen" för husse som jag inte träffat innan. Har bara träffat matte. Försökte förklara faran med att kopiera metoder man inte behärskar. Jag gick så långt att jag sa att hunden kommer att sätta alla tänderna i armen på er i ren frustration om ni behandlar henne så här. I väl valda ordalag. Jag brukar inte ta i så men jag kände att här var det nödvändigt för detta har redan pågått ett tag. Det syntes på hunden som skyggade för husse.

Ceasar Millan är skit!!! Denna djävul med sina "tssss" och "kickar" gör mig vansinnig! Jag har inte sett ett enda program utan att få ett blodtryck som håller på att spränga huvudet.
Han "löser" problem med metoder som gör det lättare för ägaren (ett litet tag!) men på bekostnad av hundens välmående. Smärta är ett ständigt inslag i "träningen". Hunden blir nedtryckt tills den är en blöt fläck på marken och då är Ceasar nöjd. På halsen sitter halsband som är oerhört smärtsamt. Man ser skräcken i ögonen på den stackars hunden som så klart inte vågar röra en muskel. Bra tv? Skräckfilm för mig!

Jag har tidigare skickat protestmail till tv 4 över detta och nu är det dags igen! Jag har ännu en gång fått stå och försöka övertala en hundägare om faran med detta. Om hur hunden får betala priset för metoder som är smärtsamma för både kropp och själ.
Åh, jag är så arg idag!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Marie80 sa...

Själv så tycker jag att Cesar Milan är kanon, ingen är perfekt och jag har sett alla programmen och även varit och lyssnat på honom på Hovet, att människor utan kunskap, härmar en hundcoach, så blir det ju bara katastrof, det står även före programmet att man ej ska göra vissa saker utan någon professionel hundcoach.
Även om jag tittar på hans program, så är jag ingen härmapa, alla hundar är olika och jag får tips och råd, av hur jag kan gå till väga med våra hundar.
Jag gillar både Cesar Milan och Fredrik Steen, håller inte med om dem om allt, men de har mycket bra att komma med, och det viktigaste som människa och som hundmänniska är väl att använda sunt förnuft, vad är bra för din hund? jag och min sambo har inte gått massa kurser om lydnad och annat, men våra hundar har regler, de mår bra, de har rutiner, är en del av familjen och det är underbart, de är precis så som vi vill att de ska vara, det har inte varit lätt,men med tålamod så har det gått, och ingen är fulllärd någonsin, det finns alltid något att lära sig, hundar är olika och jag tittar inte på hundprogram för att jag vill vara som de eller göra som de, jag får råd och tips och gör dem till mina egna, vi gör det på vårat eget sätt, och det har fungerat på våra hundar, vi använder inte våld, och vi slår inte våra hundar, för det kallas för djurmisshandel, vi har regler och är konsekventa med våra hundar, vi har gått rallylydnad, eftersom de är både roligt och samtidigt så lär sig hunden olika saker och det är kul både för hund och matte, vi skaffade hundar för att vi älskar djur ,framförallt hundar, och jag hade aldrig haft en hund innan, vuxit upp med katter, tagit hand om andras hundar, varit hundvakt, fått mycket erfarenhet, min sambo har väct upp med hundar, det är inte hur många kurser eller vilken titel man har som gör en till en bra hundägare, utan sunt förnuft och att behandla sina djur på bästa sätt, för att de ska må bra, för de är våran familj och de betyder allt för oss, men de betyder inte att vi är dåliga hundägare, för att vi gillar Cesar eller Fredrik Steen....det är många som tror att man kan göra som andra och tro att det blir bra så, det är oftast hundägare, som saknar det som behövs för att bli en bra hundägare, det är inte hundens fel....Vi spårar med våra hundar i skogen, och har lärt oss det på egen hand, och har insett att våra hundar älskar det och är väldigt duktiga på det....de följer med oss på semester och är med mig på jobb, när jag jobbar med andra hundar..