måndag 28 november 2011

En hyllning till hunden!


Godmiddag!

Idag kan jag inte säga godmorgon eftersom vi inte haft någon ström och bloggen är väldigt sen.
Det låga lufttrycket igår försatte hundarna i ett komaliknande tillstånd och det fick mig att tänka på hur känsliga dom är för sånt som även vi känner men inte tänker på.
T ex Almas väldigt tydliga signaler innan jag får ett migränanfall. Eller Selma som talar om för oss långt innan vi märker det att åskan är på väg.

Vi människor har lärt oss att använda oss av dessa känsliga varelser. Vi kan aldrig ens föreställa oss deras doftvärld. Hur dom kan känna dofter av narkotika även om smugglarna varit väldigt fantasifulla när dom packat det i sitt bagage. Det hjälper inte att rulla in det i plast och folie och sedan stoppa ner det i bensintanken. Hunden känner det ändå!

Vi har lärt oss att med hjälp av träning ha detta underbara djur till att hjälpa människor med olika handikapp. Epilepsi, blinda och rörelsehindrade har en väldig nytta av hunden som inte bara hjälper till med det praktiska utan även är ett livskvalitetshöjande hjälpmedel. Barn med olika psykiska handikapp lever upp och gamla dementa människor som sitter på hemmet blir lugnare och mer tillgängliga när hunden kommer på besök.

För mig betyder hunden meningen med livet! Jag vet inte vad jag skulle gjort utan mina lurviga vänner. Vi borde höja detta underbara djur till skyarna på grund av den mening det skänker till de som har problem med olika saker. Hunden som alltid finns där för oss. Utan krav. Som älskar oss utan att kräva mer av oss än att vi älskar den tillbaka.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: