måndag 21 november 2011

Drömjobb!


Godmorgon!

Då var det måndag igen och vi går in på slutvarvet av kurserna innan julupphållet. Denna veckan slutar valpkurserna och nästa vecka är sista veckan för de andra kurserna.

Om jag ska sammanfatta mitt arbetsår lite redan så kan jag bara säga: fantastiskt! Ur arbetssynpunkt kunde inte 2011 varit ett bättre år! Jag sade faktiskt till min älskade hälft igår att det finns inget, inget annat jobb jag hellre skulle vilja ha.
Hur många kan säga att dom jobbar med sitt drömyrke? Ofta hamnar man i sitt yrkesliv av en slump och även jag har gjort det. Skillnaden är att i mitt fall slumpade dig sig så att jag fick jobba med det som ligger mig varmast om hjärtat. Hundar!

Jag ska inte säga att jag alltid åker till jobb med ett stort flin på läpparna men ett litet leende har jag alltid. Ok, dom gånger det varit strul i privatlivet eller man sitter i bilen med huvudvärk eller trötthet av olika orsaker är kanske leendet lite mindre för att inte säga obefintligt men så fort jag kommer in på träningsplanen är det lika roligt i alla fall.

Varför är det så? Jo, på planen står de underbaraste hundar man kan tänka sig tillsammans med sina hussar och mattar som till 99 % består av människor jag skulle kunna bjuda hem till mig på middag! Jag har ganska lätt för att "ta" människor och kommer överens med de flesta. Visst finns det människor som det inte funkar med men dom är få och man kan ju inte passa alla. Det ska man inte ens sträva efter. Då gör man det omöjligt för sig själv. Men en sak är säker. Jag gör alltid mitt bästa!

Jag känner mig lite sliten just nu och det ska bli skönt att vara lite ledig. Jag har ett krävande jobb. Det har de flesta. Jag kan inte ha en slapp dag på jobbet. Med tio hundägare framför mig som alla behöver olika saker måste jag alltid vara på topp. Lite som en pilot. Även om inte mina misstag kan sluta med dödsfall som i pilotens fall så har jag mina deltagare mitt framför mig hela tiden och kraven på mig själv gör att jag måste vara ytterst närvarande hela tiden. Detta är inte på något sätt betungande men när man kör sju olika kurser i veckan så krävs det en hel del av en. Så. Det ska bli skönt att vara ledig och ladda batterierna.

Vad ska jag göra med all min tid? Jo, lägga om planeringar till nästa omgång. Läsa och studera forskningsresultat om hundar och dess träning som ligger på nattduksbordet och väntar. Lägga upp strategi för hur jag ska bli ännu bättre på mitt jobb. Kanske börja skriva på den där boken om mitt hundliv som jag länge velat göra. Jag undrar hur mycket av detta jag kommer att göra.
"Igår smidde jag tusen planer och idag gjorde jag precis som vanligt"

Ja, just det. Jag ska visst julpyssla också. Det blir inte svårt att fylla tiden. Det är en sak som är säker.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Verkligen underbart att kunna säga att man har sitt drömjobb! Men det betyder inte att man inte behöver ladda batterierna lite då och då. Förmodligen mer än om man har ett jobb man inte är lika engagerad i, stort engagemang kräver stora batterier ;-)