söndag 20 november 2011

Bestraffning!


Godmorgon!

Efter en heldag av föreläsningar igår sitter jag med huvudet fullt av funderingar. Alltså var det en väldigt bra föreläsningsdag. Inget av det jag hörde var egentligen nytt för mig men det är väldigt nyttigt att emellanåt höra andras vinklingar och sätt att se på saker och ting.

Jag ska inte dra hela dagen för då blir detta ett väldigt långt inlägg men en sak som fastnade framför annat var bestraffning av hund.

Undersökningar visar: förstärkning ger lydiga hundar, straff ger problembeteende. Detta beror på att förstärkning ger ett "öppet" svar hos hunden medan straff ger beteende som är kopplade till försvar.

Björn Forkman som är etolog föreläste om detta och han spände ögonen i oss när han sa: "ska ni syssla med bestraffning ska ni ha väldigt klart för er vad ni sysslar med."
Bestraffning är mycket komplext och väldigt svårt att få till rätt. Hunden bestämmer vad som är ett straff. Det ger dessutom bieffekter som vi inte vill ha.
Straff måste användas konsekvent för att behålla sin effekt. Hunden vänjer sig vid bestraffning och man måste öka bestraffningen hela tiden för att behålla dess effekt.
Ska man ha någon "nytta" av bestraffning måste det vara tillräckligt kraftig första gången för att undvika att en habituering sker.

Bestraffning kan vara så väldigt mycket. Det behöver inte vara en smäll på käften. Hur hunden egentligen tar vår bestraffning är väldigt svårt för oss att veta. Därav det komplexa. Var går min etiska gräns? Är det min rättighet att bestraffa?

Jag kom fram till att jag inte har någon rättighet alls att bestraffa!

Ett exempel från min egen lilla flock:
Selma skäller i trädgården. Detta vill jag inte ha. Jag går ut och säger "nej" och hon slutar för ögonblicket. Jag berömmer och går in igen. Fem minuter senare är det dags igen. Jag går ut och upprepar och tar i lite mer. Detta sker om och om igen.
Inte har hon slutat skälla i trädgården. Jag har ökat bestraffningen men jag har inte fått något resultat. Eftersom detta är ett ständigt pågående problem ökar min irritation. Jag fortsätter samma strategi trots att det uppenbarligen inte ger något positivt resultat!!
På något sätt lägger jag ansvaret på henne trots att hon inte gör något fel. Ur hennes synpunkt. Jag ger henne inget alternativ som jag vill ha istället. Hon lär sig ingenting! Hon blir bara bestraffad.

Vad skulle jag gjort istället?
Mycket enkelt. Jag skulle lärt henne genom träning och åter träning hur jag vill ha det i trädgården. Utan bestraffning. Jag skulle lagt den tid det tar för att lära henne det rätta. Jag är lat och okonsekvent. Ibland får hon skälla en stund innan jag reagerar och ibland exploderar jag direkt. Allting styrs av var min toleransgräns går vid just det tillfället. Ingenstans i detta får hon lära sig vad jag vill ha istället. Hur i all sin dar ska hon då veta. Bestraffning är inget annat än till skada för vår relation!

Får vi då inte säga "nej" till våra hundar? Jo, det anser jag att vi får OM vi använder det på rätt sätt! Inte som bestraffning utan som ett kommando inlärt som vilket annat kommando som helst!

Om jag säger "nej" till min hund utan att först lära in det betyder det absolut ingenting för min hund mer än att jag går i konflikt med den utan att hunden förstår vad jag förväntar mig av den. Man behöver inte vara ett geni för att förstå att detta är av ondo för vår relation.
Ger jag dessutom inte hunden ett alternativ som jag vill ha istället har jag inte vunnit någonting och definitivt inte hunden heller. Ett nej måste alltid åtföljas av ett beröm och ett alternativ!

Bestraffning är med andra ord skit! Alltid! Inget vi ska syssla med!
Om jag inte tar mig den tid det tar att lära min hund med hjälp av uppmuntran, positiv förstärkning, konsekvens och tålamod ska jag inte ta till bestraffning för att jag inte har gjort det jag ska!

Regler ska vi ha. Det måste vi för att det ska fungera. Men. Om jag är så lat att jag inte lär hunden det jag förväntar mig av den får jag inte lägga över ansvaret på hunden genom att bestraffa den för att jag inte gjort mitt jobb!

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

Schappetanten sa...

Godmorgon. Som vanligt lika bra och nyttig läsning. Det här lägger vi på bloggen eller??? Kan jag inte få lägga det i månadsbrev också???

Kram

Anna Striberger sa...

Det låter som en mycket intressant föreläsning, och det där med bestraffning är verkligen komplext! Även om man intellektuellt vet hur man ska stoppa oönskat beteende är det inte alltid så lätt att göra/tänka rätt i stunden. Det viktiga är nog att försöka tänka igenom sina strategier för olika scenarier i förväg och hoppas att man kommer ihåg dem när det gäller ;-)