onsdag 27 juni 2012

Födelsedag.

Godmorgon!

 Vaknar och ligger och känner efter om det rycker i stortån. Min far frågade alltid det på ens födelsedag och hur mycket jag än kände efter så gjorde det inte det. Inte idag heller. Kikar försiktigt över kanten på täcket för att se om någon kanske placerat en hjälpande käpp vid min sida. Nix. Jag svingar de lurviga över sängkanten och studsar ut i badrummet extra hurtigt för att inbilla mig själv att det är tjugo och inte femtiofem jag fyller idag. Går så där. Det hugger till lite i ryggen av diskbråcket som alltid ligger på lur och påminner mig om att mina trapetsdrömmar på cirkus förblir drömmar.
Lite lugnare slirar jag runt hörnan och tänder i badrummet. Detta avslöjande ljus som träffar alla rynkor obarmhärtigt. Granskar noggrant i spegeln, men nej, inga nya där inte. Det ser ut som igår. Håret på ända och fårorna lite djupare som dom alltid är på morgonen. Men inga nya i alla fall.
Rättar till håret en aning och kastar lite kallt vatten i ansiktet för att plytet ska dra ihop sig. Så där ja, det var bättre.

Eftersom jag är ensam med hundarna och dom har ingen aning om att detta är en speciell dag så hörs inga hurra-rop och det passar mig alldeles utmärkt. Vill inte ha den uppmärksamheten. Jag säger godmorgon solstråle till mig själv och går ut med vovvarna som själviska tycker att det är viktigare än att jag har bemärkelsedag. Ingen sommar idag heller. Inga flaggor så långt man kan se. Kan bero på att det inte finns några flaggstänger i närheten. Annars hade väl mina grannar flaggat för mig? Självklart!

Dagen ska tillbringas görandes ingenting. Storstädningen från gårdagen håller i sig ännu. Hundarna fick en hel del aktivitet trots städningen igår så dom är nöjda och har vilodag. Doris var på valpkurs en aaaaning sent i livet och skötte sig alldeles utmärkt förutom lite kattjakt och skällande på kaninerna i inhängnaden. Har dessutom börjat löpa och då går hon in i komaläge ett tag och bara tycker synd om sig själv så hon kommer inte att göra så många knop idag. Dom andra två var och hälsade på Anders så dom är också nöjda. Här är precis så lugnt som jag vill ha på min födelsedag.
Ikväll ska jag dock göra en liten insats för firandet. Träffa familjen på restaurang och äta en god bit mat är precis lagom.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: