måndag 18 juni 2012

Tragiskt.





Godmorgon!

Ingen kan vara förvånad över mitt val av inlägg idag efter den fruktansvärt tragiska olycka igår där en djurvårdare på Kolmården blev dödad av en flock vargar i ett av hängen.

Den första känslan man får är sorg, både för djurvårdarens skull men även vargdebatten som nu kommer att blossa upp med full kraft igen förmodligen. Julafton kom tidigt i år för alla varghatare där ute. Nu har den fruktansvärda vargen visat sitt rätta ansikte. Rovdjuret har blivit en best som dödar så fort den får en chans när omständigheterna är dom rätta för det. En ensam djurvårdare räckte för att väcka rovdjursinstinkten att döda.
Så är det naturligtvis inte.

Det finns inga vittnen till händelsen så nu gissar alla vilt för att få en förklaring. Vi kan bara gissa som sagt var. En vargexpert som uttalat sig om att vargarna borde vara "snällare" eftersom dom är vana vid människor håller jag inte med alls. Jag tror att det är precis tvärt om faktiskt. Dom lever under, för dom, onaturliga förhållanden och jag tror att det kan göra dom farligare i vissa lägen än sina vilt levande artfränder.

Händelsen visar att vi aldrig får sänka garden när vi har med djur med potentiell förmåga att döda att göra. Kanske man "slarvade" lite med säkerheten. Man får inte glömma att vargen är ett flyktdjur i första hand och här lever man i en konstlad situation och normalt sett är inte människan ett byte för vargen. Alltså handlade det inte om att äta. Något annat utlöste detta och vad får vi förmodligen aldrig reda på. Men jag kan lova att många kommer att gissa. Jag håller mig ifrån detta och konstaterar att detta bara är en fruktansvärt tragisk olycka.

Man plockar fram händelser där vargarna i hänget har vält en programledare, nafsat en flicka osv för att på så sätt skuldbelägga djurparken för det som hänt. När vi var i hänget och umgicks med vargarna nafsade dom i våra skor och drog lite i våra jackor. Kanske vi också skulle tipsa Aftonbladet om detta för att lägga mer bränsle på elden. Eller kan vi vittna om att vi var där helt på vargens villkor och uppförde oss på ett sätt som gjorde att vargen inte kände sig hotad av oss och därmed kunde vi både klappa och kela med detta underbara djur.

Givetvis killade det till i magen på mig när jag hörde om det som hänt. Jag har ju själv suttit tillsammans med nio vargar och varit i en situation som mycket väl kunde blivit farlig. Men. När min man frågade mig om jag skulle göra om det blev det omedelbara svaret Ja! Utan att jag behövde tänka efter.

Senast en människa blev dödad av en varg i Sverige var på tidigt artonhundratal. Detta är inget som händer dagligen. Jag hävdar fortfarande att vi inte behöver vara så jäkla rädda för detta djur. Något gick snett och vad får vi aldrig reda på. Tyvärr kostade det ett människoliv men kanske vi får räkna med att sånt kan hända när vi envisas med att ha djur på ett för dom helt onaturlig vis. Man behöver bara åka till Zoo i Köpenhamn och titta på den stackars pantern som vankar fram och tillbaka i sin bur helt utan förmåga att utöva sina naturliga instinkter för att må illa. Vargarna i Kolmården har visserligen ett häng att röra sig i men lever ändå inte på det sätt som är naturligt för den. Då kanske vi också får räkna med att den inte reagerar naturligt i alla läge.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: