lördag 23 juni 2012

En lugn dag.

Godmorgon!

Jag viskar idag så jag inte väcker alla som har vett att sova lite efter festandet igår. Här i huset är det väldigt tyst. Det är bara jag och Lisa Syrén uppe. Hon låter lite piggare än jag känner mig förstås. Jag, som dock gick och lade mig lite före alla andra, förväntade mig att hitta ett kök som svämmar över av all disk från gårdagen och hittar en totalt blåst diskbänk! Inte ett odiskat glas i sikte. Jag kan lugnt sätta mig och inta mitt morgonte och sända en tacksam tanke till min omtänksamma familj. Mitt i natten har dom stått och diskat och plockat undan. Här är så fint så.

Jag går min lilla morgonrunda med hundarna och njuter av morgonsolen och kvittrandet från fåglarna som inte verkar ha festat så hårt igår. Dom är så pigga så. Hundarna som hamnade lite i skymundan igår verkar trots detta lite trötta idag. Lunkar lugnt vid min sida och käkar lite morgongräs. Har lagt sig till ro intill min stol i uterummet där jag nu sitter och startar denna, tror jag, väldigt lugna dag.

Jag sitter och funderar över livet i allmänhet och kan konstatera att jag har haft tur. Jag har en familj som aldrig, aldrig bråkar när vi träffas. Aldrig ett ont ord. Vi har bara trevligt. Vi skrattar mycket tillsammans. Vi kramas och bryr oss. Alla ställer upp så fort någon behöver det. Aldrig frågan om något annat.
 Midsommar är en tid när det bråkas mycket i många familjer. När brännvinet åker ner kommer ofta knytnävarna igång. Det är inte alla som firat midsommar som vi. Jag sänder en tanke till alla kvinnor som lever i ett våldsamt förhållande. Även om det händer att även män lever tillsammans med våldsamma kvinnor så är det oftast kvinnorna som råkar illa ut. Dom har förmodligen inte vaknat som jag idag.

En gång i tiden levde jag tillsammans med en våldsam man. Det är inte lätt att slå sig lös. Tro mig. Man lever i en konstig blandning av kärlek och rädsla. Man har många ursäkter för att stanna kvar. I botten finns kärleken trots allt. Jag var väldigt ung. Naiv och förvirrad. En dag gick jag och fick sota för det men sen träffade jag denna underbara man jag har idag. Vi har tillsammans byggt ett liv som bygger på förtroende, trygghet och kärlek. Imorgon firar vi 34-årig bröllopdag. Det blir många, många år till hoppas jag.

 Jag har haft tur. Det kunde sett helt annorlunda ut denna morgon.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: