torsdag 14 juni 2012

Varning för skryt!

Godmorgon!

Avslutningen av kurser har börjat och igår var det dags för min inkallning/lösträningskurs. Ett gäng sköna typer tog farväl men innan dom gick kom dom med en idé för en kurs och nu sitter jag och försöker tänka ihop ett bra koncept. Dom har snart gått igenom hela kursutbudet och nu vill man ha en kurs där man tränar lite mer på innehållet från alla kurser man gått. För att hålla igång träningen. Kanske få lite extra hjälp med moment som man fastnat i. Träffa andra hundägare och få den där knuffen för att hålla igång. En träningsmix.
Lite lydnad, lite aktivering, lite miljö, spår och annat smått och gott. Jag tände verkligen på denna idé och nu går hjärnan för högtryck för att få ihop något bra.

Ett angenämt problem är det. Dom vill jobba med sina hundar. Inget kan göra mig gladare. Dom vill komma på kurs för att dom har roligt där. Flera av deltagarna har blivit goda vänner under kursernas gång och ska träffas i sommar. Det är väl härligt! Det innebär att det är god stämning på kursen. Låter det skrytsamt? Det skiter jag i. Jag solar mig i glansen! Jag har en del i detta och det är jag stolt över!

Det är så jäkla typiskt svenskt att man inte får vara nöjd med sig själv. Så då tänker jag vara osvensk då. Jag har en bra relation med i stort sett alla mina deltagare och blir ofta lite mer än bara instruktör på mina kurser. Vi har roligt. Jag kan visa upp en hel del små presenter jag fått i form av allt från söta fotomontage med en uppskattande liten notering, hemmagjorda diplom till mina instruktörshundar, vin och lite annat smått och gott.

Det är så underbart att få lite uppskattning för det jobb man lägger ner. Små presenter är givetvis väldigt kul men en uppskattande kommentar är lika mycket värd. Att dom anmäler sig till fortsatta kurser tar jag som en uppskattning. Man är nöjd och vill fortsätta komma till mina kurser. Jag har en deltagare som nu gått tio (!) kurser med sin hund och hunden är så duktig så det är ett sant nöje att stå och titta när dom jobbar.

Jag försöker alltid göra mitt allra bästa. Om jag är på dåligt humör en dag är det som bortblåst när jag ställer mig på träningsplanen och ska starta lektionen. Framför mig har jag ju en hel hög med glada hundar och trevliga människor. Vem kan vara sur då?
Nej, det är inte alltid perfekt på kurserna men problem är till för att lösas och det gör vi för det mesta. Åtminstone kommer dom en bit på vägen och kan jobba vidare. En och annan gång händer det att man får en deltagare där kemin inte stämmer och det är oundvikligt men för det mesta kommer jag väldigt bra överens med allihop.

Det blev ett inlägg som kan låta väldigt som rent skryt och om det är en dödssynd så får jag väl begå en sådan då. Jag tänker vara nöjd med mig själv idag. Imorgon kanske jag faller ner i den svenska jantelagsgropen men inte idag. Idag klappar jag mig själv på axeln och säger bra jobbat tjejen!

Så det så.

Ha en bra dag!
Kram

Inga kommentarer: