måndag 25 juni 2012

Från stormlikt hav till stilla våg.

Godmorgon!

Jaha, då var semestern igång. Ute blev det just mörkt som mitt i natten och ett oväder är definitivt på gång. Förlåt alla soldyrkare men jag tycker det är ganska mysigt. Det betyder att jag kan sitta här och göra absolut ingenting. Det låter kanske lite tråkigt men det är precis vad jag behöver ett tag nu. Det har min kloka dotter sagt. Jag har bestämt mig för att lyssna på henne.

 Så nu sitter jag på min breda rumpa och bara är. Får jag lust att göra något så gör jag det annars blir jag minsann sittande här. Jag ska följa varje infall jag får om det bara är åt det positiva hållet. Kanske får jag lust att köra på en utflykt med hundarna. Då gör jag det. Om städning blir ett infall som känns roligt, ja, då gör jag det. Annars inte.

Det känns väldigt lyxigt att ta det beslutet. Listan jag gjort i min Iphone kanske är kvar när semestern är slut. Ja, då är det så. Jag ska ta hand om mig själv. Läka gammalt skit som inte längre ska få styra mitt liv. Jag ska ha roligt med mina hundar utan att samtidigt tänka på allt jag borde göra istället. Vill jag ligga i soffan en hel dag och bara titta i taket kommer jag att göra det. Vill jag vara aktiv som tusan en dag då gör jag det. Jag ska varje morgon känna efter vad jag vill just den dagen och strunta fullständigt i om det är produktivt eller inte.

Detta låter kanske fullständigt naturligt för många på en semester men det är det inte för mig. Jag har alltid lidit av dåligt samvete när jag inte är nyttig. Antagligen något som kommer från barndomen. Jag kommer alltid med en massa ursäkter för saker jag inte gjort.
Jag behöver inte bevisa något för någon längre. Är det någon som har åsikter över vad jag gör eller inte gör så kan dom behålla det för sig själv. Visst måste man ta hänsyn till de man lever tillsammans med men, och nu låter jag kanske lite som en egoist, det är mitt liv. Det är jag som ska leva det. Jag får inte fler chanser. I nästa liv kanske jag blir en amöba. :)

När man är utbränd får man rådet att fokusera på en sak att göra varje dag. Det är precis vad jag ska göra. Stor eller liten sak. Det får varje ny dag bestämma.
Jag ska låta mig vaggas i mitt hav som från att ha varit stormlikt nu ska övergå till en stilla våg som mjukt träffar stranden och gör mjuka avtryck i sanden.

Där ska jag vara. Från och med nu.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Sussa sa...

Låter utomordentligt bra!! Kram