torsdag 7 juni 2012

Se hunden!

Godmorgon!

Något jag gått loss ordentligt på under denna veckas kurser är: SE hunden!
Jag har kunnat peka på många, många gånger när hunden har tittat på sin ägare för att få  bekräftelse på att den är på väg att göra rätt och inte fått någon respons därför att man har för bråttom med att nå det färdiga resultatet eller har krav på att hunden ska prestera mer innan den får sin belöning. Långt innan hunden är redo för det. Vi har för bråttom! Ofta går man vidare i övningen efter endast några upprepningar på första nivån med resultat att hunden "slarvar" när den kommer på nästa nivå.
Nu känner jag att jag måste ta ett exempel för att inte jag ska trassla in mig:

Jag ska lära hunden att "sitta kvar".

1. Lär hunden att sitta vid din vänstra sida och sitta kvar där. Så länge hunden reser sig när jag står still kan jag inte gå vidare. Om hunden reser sig eller trampar runt när jag står still kan jag inte begära att den ska sitta still när jag tar ett steg ifrån den. I början talar vi om sekunder som den ska klara detta innan man ger frikommando. Ofta upprepar man bara detta ett par gånger för att man vill gå vidare och får då en hund som ibland reser sig och ibland sitter kvar. Hunden måste sitta kvar tills jag säger "varsågod" innan jag börjar ta ett steg ifrån den. Jag är frikostig med belöningar för att hunden gör rätt. 

 Hunden sitter nu kvar ordentligt tills jag ger frikommado och först då är det dags att gå vidare.

2. Jag tar ett steg ifrån hunden och går omedelbart tillbaka och belönar när hunden sitter kvar. Det är på den här nivån "slarvet" börjar oftast. Man vill så gärna kunna gå många steg ifrån hunden att man testar alldeles för tidigt och hunden reser sig. Tillbaka på ruta ett!
Utöka tiden inte stegen som hunden ska kunna sitta kvar innan du börjar ta fler steg ifrån hunden. SE hunden. Är den bekväm med att sitta kvar när du tar steget ifrån den? Belönar du tillräckligt ofta så att hunden förstår att den gör rätt? Vi är ofta så upptagna med det vi gör att vi glömmer att kolla på hunden om den har förstått och utökar stegen för tidigt.

Nu sitter hunden ordentligt på rumpan när jag går ifrån den och jag har tränat många, många pass och kan nu gå flera meter ifrån hunden. Då är det dags för nästa steg.

3. Öka störningen. Samma här. Gå långsamt fram. Om jag ska fresta med en leksak börjar jag inte med att slänga den framför hunden. Jag har den bakom ryggen och tar fram den och visar den till att börja med. Går vidare med att svänga leksaken. Jag upprepar många, många gånger och SER hunden! Börjar den skruva på sig har jag för bråttom. Många, många misslyckas på denna nivå just därför att man haft för bråttom. Man tror att hunden kan detta nu. Men se vi är fortfarande bara i början av övningen!

Nu måste jag vara kreativ och störa på många olika sätt. Hastigt sätta mig ner. Hoppa på stället. Springa lite. Jollra löjliga ord. Dra lite i kopplet osv. Varje gång belönar jag rikligt när jag kommer tillbaka till hunden och är noga med frikommandot.
Nu börjar vi komma någonstans. Hunden sitter kvar och jag kan göra i stort sett göra vad jag vill utan att hunden reser sig.

Är övningen färdig nu? Kan min hund sitt kvar? Nej. Ledsen att göra dig besviken. Det kan den inte. Nu måste jag göra detta på många, många ställen för att det ska fungera överallt. Man måste öva på många ställe innan hunden börjar generalisera och vara stadig överallt.

Under hela träningen SER jag hunden! Jag belönar varje litet steg i rätt riktning och ökar inte kraven förrän hunden är redo för det och jag har tränat många, många gånger på varje nivå.

Puh. Ska det vara så här jobbigt att lära min hund det jag vill att den ska kunna? Ja, det ska det! Förhoppningsvis har både jag och hunden roligt under tiden. Det är liksom lite det som är meningen.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: