torsdag 21 juni 2012

Hur får jag hunden att......

Godmorgon!

Nu ska vi se. Dessa nya fina sommarnaglar ställer till det lite för mig när jag ska träffa tangenterna så om det hamnar en eller annan bokstav som inte ska vara med får ni ursäkta. Men fina är dom!

Jag läser en bok av Memea Mohlin just nu som heter "Hur får jag hunden att....." och även om Memea är en vad vi inom hundvärlden kallar "bruks" så har hon samma uppfattning om hur man ska behandla hunden som jag. Rättvist.

Hon tar upp en väldigt bra sak. Nämligen att man ofta ställer frågan utifrån "fel" håll. "Hur får jag hunden att sluta....?" Istället för att fokusera på det från andra hållet. Så här. Hur får jag hunden att lyssna på min inkallning? Inte. Hur ska jag få hunden att sluta jaga haren?
Man måste komma ihåg att det inte på något sätt är fel av hunden att jaga haren. Tvärtom. Där springer ju en middag! Även om inte hunden dödar haren om den kommer ikapp den så är syftet ändå att skaffa mat. Detta är inte fel.
Om vi istället tänker: vad vill jag att hunden ska göra?

Det är inte bara ett annat sätt att säga samma sak. Det räcker att man ändrar frågeställningen för att man ska få en annan inställning till det hela.
När vi tänker i banorna att vi ska få hunden att sluta med något har det en lite negativ klang och om vi istället ställer oss frågan "vad vill jag att hunden ska göra?" har vi tagit med det faktum att hunden faktiskt aldrig gör något fel egentligen. Det passar bara inte mig och vi kan då träna hunden detta på ett mer positivt sätt.

När hunden skäller när det ringer på dörren? Vad gör hunden egentligen? Den hjälper oss! Den talar om för oss att det är en inkräktare på andra sidan dörren. Det är egentligen väldigt snällt av den. Istället för att då bli irriterad på den skulle vi egentligen vara tacksamma för att den varnar. Men. Det passar kanske inte oss eller ännu mer våra grannar!
Då får jag ge hunden ett alternativ till det som egentligen är helt rätt. Inte bli arg på den. Alltså inte tänka: hur får jag hunden att sluta? Tänk så här istället: vilket alternativ kan jag ge hunden? Lär in det!
Dessutom talar vi ofta om för hunden att det är helt rätt att skälla som en tok. Vi säger ju ofta: "heja, heja!" (det är vad hunden hör) när vi säger "nej, nej sluta!" Såvida inte hunden har läst svensk ordlista förstås. Va? Kan den inte svenska? Nej, just det. Det är inte lätt att vara hund i människans värld.

Gör det inte så svårt. Tänk i positiva banor istället. Vad vill jag att hunden ska göra? Inte, Hur får jag hunden att sluta......? och träna in det. Det är inte svårare än så. I teorin. Men om vi tänker rätt i teorin  är det lättare att utföra det praktiskt på det sätt som vi vill träna hunden på. Rättvist och på ett sätt som hunden förstår.

Ha en underbar dag!
Kram




Inga kommentarer: