onsdag 13 juni 2012

Synd om hunden?

Godmorgon!

Är det synd om hunden? Om vi människor hade kunnat lämna våra mänskliga känslor utanför vårt hundägande hade vi haft det betydligt lättare och hunden också.
Hunden har känslor precis som vi men dom ser lite annorlunda ut mot våra och när vi lägger in vårt sätt att se på saker och ting blir det ofta fel för hunden.

Hur många gånger har jag inte hört att det är synd om hunden om den inte får hälsa på alla hundar den möter på promenaden. Samtidigt klagar man högljutt över att hunden är jobbig när man är ute för att den blir alldeles upphetsad så fort den ser en hund. Här finns det saker att fundera på.

Har hunden verkligen ett behov av att hälsa på alla dom ser? Det är främlingar som dom inte ska ha någon relation alls med. En minuts date för att sen aldrig mera ses. Behovet är lika litet för hunden som det är för oss när vi möter folk på stan. Att hunden vill fram till den andra hunden innebär inte att den vill bli kompis med den. Nej, det handlar om att kolla om tiken är nära löpet eller hur hög status den andra hanhunden har. Ok. Är det unga hundar handlar det oftast om lek. Men inte när det är vuxna hundar.

Vad vi gör när vi låter hunden hälsa på kreti och pleti är att vi lägger grunden för jobbiga promenader!
Hunden ägnar hela rundan åt att kolla efter andra hundar istället för att ha kul med mig. Möter den då en annan hund tror sjutton att den blir jobbig. Den är ju van vid att få komma fram och ofta hänger vi med som en obromsad släpvagn.
Det är svårt för mig att förstå hur man sen kan klaga på att hunden är jobbig att promenera med. Vi har ju lärt den att den ska fram till alla hundar den möter. Hunden kan inte veta att det ibland är ok och ibland inte.

Är det då synd om hunden för att den inte får hälsa på alla? Nej, det är det inte. Jag vill påstå att det istället är skönt för hunden att lära sig att strunta i andra hundar. Främmande hundar. Kompisar ska den ha som den ska träffa lös! I koppel ska inte hundar hälsa alls. Det kan bli så fel. Signalerna blir helt galna för att dom inte kan använda sig av sitt kroppsspråk fullt ut. Vill den backa undan kan den inte det för att kopplet hindrar. I sträckt koppel blir hundens kroppsspråk förvridet till något som kan uppfattas som hotfullt för den andra hunden osv. Här anser jag att det är mer synd om hunden än om den slipper hälsa.

Nu har jag börjat inse att det inte är lönt att tjata om detta på mina kurser. Det hälsas hej vilt i alla fall. Man vill inte riktigt ta det till sig. Klaga då inte på att hunden drar som en oxe när den ser en annan hund på promenaden! Det är inte synd om hunden om den inte får hälsa! Hunden har inte dom känslorna. Den tänker inte: åh, vad det är synd om mig. Den konstaterar bara att den inte kommer fram till den andra hunden.

Lämna dina mänskliga känslor utanför. Lär hunden att inte bry sig om andra hundar när ni har roligt tillsammans på promenaden. Chansen att du kan lära din hund att vara lös överallt ökar med hundra procent om hunden inte bryr sig om andra hundar. Doris ointresse för andra hundar när hon är kopplad är inlärt. Koppel på: inte hälsa. Då blir det lite jobbigt för mig när andra hundägare inte tar hänsyn till att jag säger ifrån om detta. Genast får dom en lite ömklig min som tydligt säger stackars Doris. Lugn. Ni behöver inte tycka synd om henne. Det gör inte hon.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: