onsdag 25 april 2012

En suverän kväll.

Godmorgon!

För alla som undrar kan jag tala om att den hungriga goldenhanen med leksak i magen bestämde sig för att han inte ville ha den där och kräktes upp den. Tack och lov!
Min tumme, som igår behövde en stötdämpare för att jag inte skulle gnälla varje gång någon rörde vid den är idag utan bumper och har bara lite plåster. Ont gör det fortfarande men det är mycket bättre.

Idag tänker jag lovprisa mina deltagare på aktiveringskursen jag har just nu. Vilka människor! Jag skulle vilja stoppa in dom i bilen och ta dom med mig hem allihop efter lektionen. Som dom jobbar med sina hundar på kursen. Som vi skrattar. Här behöver man inte gå runt och peppa för att dom ska jobba. Ack, nej.

Igår hade jag med mig två nya saker hundarna skulle börja lära sig. Dom skulle lära sig att städa (stoppa grejor i en korg) och "skämmas" (lägga tassen över nosen).

Inte kunde jag väl ana att vi skulle komma så långt redan på en lektion!
Att städa delar man in i ganska många olika delar och vi började med en nosdutt i korgen, det klarade alla ganska fort. Lägg bort korgen och lär hunden att gripa och lyfta föremålet, lär hunden att släppa föremålet, håll korgen under vid släppandet, sätt korgen på marken och se om hunden har förstått att lägga föremålet i korgen. Döp beteendet!
Ok, det var en snabb beskrivning men det är ganska många moment man ska igenom innan man kommer till resultatet och hur gick det då?
Skitbra! Dom kom så långt allihop och jag hörde många glada utrop när dom lyckades och massor av skratt när hundarna töntade till det eller människan inte hann sätt korgen under. Så roligt att se!

Hundarna jobbade som tusan och alla var så fokuserade på sin uppgift. Jag stod och bara njöt!

Hur söta var inte hundarna när vi satte tejp på nosen för att dem skulle lyfta tassen och "skämmas"?
Alla lyfte tassen direkt och man kunde börja klicka för detta även om vissa hundar försökte virra på huvudet istället för att få bort den men alla lyfte tassen till slut. Några tyckte att "den kan väl få sitta där då!" Men alla kom så långt även på denna övningen.
Många glada skratt även här för att hundarna var sååå söta med sin tejpbit på nosen.

Alla gick hem så nöjda med sina hundar och jag satte igång en valpkurs där vi även där hade aktivering och valparna lärde sig att stoppa huvudet i en kon, slicka sig om nosen och gå zig-zag mellan benen. Allt varvades med valplek och valparna var så duktiga även dom. Ingen tyckte att man inte hade någon nytta av sådana här "onödiga" övningar och gick in med liv och lust för uppgiften. En liten schäfervalp satt och somnade medan vi avslutade och sade hejdå. Härligt!

Hundarna blev stentrötta. Jag körde hem och prisade mitt roliga jobb. Så glad för att jag får träffa så härliga människor varje dag. Så nöjd med att vi kom så långt på allting.
Mina egna hundar som jag hade med mig skötte sig snyggt (Doris var lite stökig i början av någon anledning) och visade övningarna så fint så. Arbetsvilliga. Alma är ju alltid arbetsvillig men även Doris visade gärna det hon kan av cirkuskonster.
En helt suverän kväll!

Ha en underbar dag!
Kram


1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Vilken tur att hunden kräktes upp den, kan ju bli lite besvärligt annars. Loke satte i sig otaliga strumpor under sin livstid, och de gånger vi inte hann fram för att gräva fram dem brukade de komma upp igen kort efter att han svalt dem. Tur att hundars magar är mer vettiga än deras skallar ibland ;-)

Skönt att det är bättre med handen också! Har du en uppdaterad stelkrampsvaccination förresten? Det är nog inte fel att ha lite koll på det i ditt yrke ;-)