torsdag 26 april 2012

En nyttig och viktig kväll

Godmorgon!

Och där gick delete knappen åt helsicke. Den är utsliten och trött och det är mitt fel. Jag har raderat dagens inlägg så många gånger så den har nu givit upp sin sista suck.

Nu skärper vi till oss. Något ska jag väl ändå kunna få ur mig?! Jag kan ju berätta om ett hundmöte vi gjorde igår när vi promenerade mitt i hjärtat av Malmö på miljö/lydnadskursen. Vi var just vid ett ställe där det inte gick att undvika mötet och det var ganska trångt (en byggarbetsplats). Vi var sju hundar och vi mötte schäferklubben som också var ute och miljötränade tror jag. Jag måste skryta lite om mina deltagares hundar för dom klarade detta mycket bättre än schäfrarna. Dom hetsade upp sig till tusen och där fanns allt från skällande till regelrätta utfall. I sanningens namn reagerade några av våra likadant men dom flesta klarade mötet ändå.
Vi har tränat hundmöte mycket. Dock inte under så skarpt läge som det var här. Jag välkomnade detta tyst för mig själv och ville se hur ägarna skulle hantera detta. Lite blandat resultat men ändå ganska bra.

Om man tvingas göra ett möte av det slag vi var tvungna till igår där man inte kan ta ut det i en båge för att ge hundarna utrymme och min hund hetsar upp sig är det ingen mening med att försöka varken klicka hunden förbi eller ens försöka få kontakt. Hundarna dök upp ganska plötsligt och då gäller det bara att försöka ge min hund trygghet genom att jag tar kommandot över mötet.
Ta in hunden intill dig eller bakom dig. Sträck på dig för att ge din hund intrycket av att du har koll på läget. Titta inte på hundarna du möter och bara gå förbi. Bråka inte med din hund om den hetsar upp dig. Det leder inte till något alls. Bara ta dig förbi med din hund.

Jag kunde stolt konstatera att Doris litade fullt ut på att jag skulle fixa detta. Hon gjorde precis som jag och tittade inte ens på de upphetsade hundarna vi mötte. Hon vände bort huvudet och höll sig intill mig. Hon visade verkligen på ett föredömligt vis de andra i gruppen hur man ska göra. Matte var så nöjd!

Det är sånt här som gör denna kurs så nyttig! Vi kan stå på träningsplanen och träna hundmöte tills vi kan det i sömnen men det måste tränas in real life. När vi tränar lydnadsmoment på alla dessa olika platser får deltagarna verkligen se att man måste ut och träna på många, många platser för att det ska funka överallt.

 Vi tog hissen ner till perrongen till citytunneln och satt mellan spåren där tågen susade förbi och där tränade vi avslappning. Det du! Det sprang folk förbi oss och tågen gnisslade, tjöt och körde förbi i hög hastighet. Till detta ropades det ut i högtalare och vad gjorde våra vovvar? Satt eller låg på sina filtar och betraktade allt mer med nyfikenhet än något annat. Dom var så lugna att jag bestämde att vi kunde jobba lite där på perrongen. Med publik tränade hundarna "hundens val" och var hur koncentrerade som helst. Trots att tågen brakade förbi på båda sidor! Jag är så stolt och imponerad!

Efter det gick vi åter ut i solen och satte oss mitt på Triangeln där vi åter tränade hundarna att ligga på sina filtar och titta på bussar, cyklar och så vidare. När dom var duktiga och låg så fint på sina filtar fick dom som belöning komma upp och jobba lite.
Med trötta vovvar avslutade vi lektionen och åkte hem.

Jag kunde återigen konstatera att detta är en av mina viktigaste och nyttigaste kurser och var irriterad på mig själv för att jag inte tog några foto för att visa hur duktiga dom var. Ska sätta en lapp på näsan så jag kommer ihåg att göra det nästa vecka när vi sitter på Stortorget och äter glass! Det är också viktigt! Hihi!

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

Anna Striberger sa...

Stortorget och glass lät som en lektion jag kan tänka mig att gå på! Får man komma dit med papegoja istället för hund? ;-)

Unknown sa...

Man är sååå välkommen även med goja!