tisdag 10 april 2012

Inte välkommen!

Godmorgon!

Igår hade jag funderingar och idag tänker jag sticka ut hakan lite. Bara lite.
Jag har full respekt för att det finns människor som är hundrädda och dom ska slippa ha mina hundar i ansiktet men ska jag behöva be om ursäkt för att mina hundar existerar?

Mina hundar får inte komma in på restauranger och inte heller i de flesta affärer men ingen ifrågasätter om någon kommer in i affären med skorna fulla av gödsel. Jag kan garantera att mina hundar inte är skitigare än så.
Mina hundar får inte ligga bredvid mig på cafét hur mycket dom än uppför sig men bredvid mig kan sitta en människa som både skränar, luktar och bär sig illa åt. Man ska bära sig väldigt illa åt för att bli utslängd om man är människa.
Om mina hundar inte bär sig ordentligt åt får dom väl be mig avlägsna mig. Ska det behöva vara någon skillnad?

Jag hör redan nu hur någon skriker Allergi!! Ja, det finns människor som är allergiska men dom har nog problem ändå när jag sitter bredvid som alltid har hundhår på mina kläder. Och dom som är så allergiska är ganska få. Som mamma till en pojke som var väldigt allergisk för allt när han var liten vet jag att det var jag som fick inrätta hans tillvaro så han inte blev sjuk. Jag begärde inte att alla andra skulle ta hänsyn till detta.
Vi serverar alkohol på restaurangen trots att det finns väldigt många som har problem. Ska vi inte ta hänsyn till det då?

Har jag en hund som är väluppfostrad ska den kunna få följa med mig överallt är min åsikt. Den ska kunna få följa med mig när jag går på stan och shoppar. Det kan den inte idag eftersom jag aldrig skulle drömma om att binda den utanför en affär.
Blir det för många hundar i affärerna om alla tar med sig sina hundar in? Varför det? Dom tar väl inte mer plats än en människa?
Dom smutsar ner och hårar ner kläderna i affären. Det är väl min sak att se till att dom inte gör det? Det argumentet köper jag inte. Jag ser väl till att min hund inte har rullat sig i koskit innan jag åker till stan!

Det finns många länder runt om i världen där hunden är välkommen både på restaurangen och i affären och det fungerar alldeles utmärkt.
Hundarna blir vana vid detta och ligger snällt sidan om ägaren och stör ingen. Jag kommer aldrig att förstå varför det inte kan funka här.
Jag har säkert missat några argument mot att hunden ska vara välkommen och jag är säker på att många reagerar mot mina åsikter men jag sa ju att jag skulle sticka ut hakan lite. Bara lite.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: