måndag 9 april 2012

Funderingar utan påstående.

Godmorgon!

Det talas mycket om ökad aggressivitet bland våra hundar idag och jag sitter och funderar på detta. Är det så eller är det vi som har fått högre krav på hur våra hundar får reagera på andra hundar? Observera att jag bara funderar. Jag påstår ingenting i dagens blogg!

Antalet hundar har ökat markant i vårt land. Idag är det viktigare än någonsin att våra hundar bär sig ordentligt åt. Media bevakar oss som hökar och slår ner hårt och skoningslöst om våra hundar reagerar "fel". Är det kanske så att det är antalet hundar som ökat och inte aggressiviteten? Nog minns jag hundslagsmål när jag var liten även om det inte var så ofta men det var ju heller inte så många hundar i kvarteret.
Barn blev bitna av hundar även då.

Är det en avelsfråga? Anders Hallgren har varnat för aveln som styr lite åt fel håll där vi vill ha fram kraftigare och mer maskulina hundar och därmed också mer testosteron. Är det så klokt? Det är väl trevligare med hundar som har ett vänligt temperament och därmed blir lättare för den vanliga hundägaren att ha att göra med? Jag vill t ex påstå att den vänliga golden som alltid haft ryktet om att vara så "snäll" idag är en lite annan hund.

Är det en träningsmetodsgrej? Är våra hundar förvirrade av alla olika råd vi matas med som gör att vi blandar vilt och därmed gör hunden osäker därför att den inte vet vad som gäller från en stund till en annan? Om jag vore en novis hundägare så hade nog jag blivit osäker på hur jag skulle göra. En säger si och en säger så. Marknaden svämmar över av litteratur och tvprogram på hur vi ska göra med våra hundar. Jag menar, vi sitter och tittar på program där man vräker ner hunden på sidan för att vi ska vara den dominanta (Ceasar Millan) och i nästa program talar man om klicker och positiv förstärkning (Victoria Stillwell) och vi kopierar båda med risk för att det blir hur fel som helst för att vi inte har kunskapen om att läsa vad hundens beteende beror på.

Det har kommit en annan typ av hundägare i vårt samhälle. Dom som använder hunden som en statussymbol och till och med vapen och därmed då väljer raser som reagerar snabbare och hårdare om dom fostras för att bli så. Det är lätt för det sitter i den typen av hund. Det är lätt att få fram. Dessa driver upp statistiken och trots detta är det inte den typen av hund som ligger högst på listan av hundar som biter. Inte ens om man räknar procentuellt! Trots detta, eller på grund av, blir synen på hunden i samhället hårdare och det ställs högre krav på oss vanliga hundägare. Bilden av hundar förändras till det sämre på grund av ett litet antal hundägare som inte sköter sig.

Jag tror att vi hundägare måste skärpa till oss lite om vi ska få fortsätta ha hundar på det sätt vi har idag. Det finns bostadsbolag idag som förbjuder vissa hundsorter. I vissa länder är somliga raser helt enkelt förbjudna. I Österrike finns en lag om att hundar ska bära munkorg på allmänna platser! I takt med det växande antalet hundar kommer också kraven på hur hunden får vara. Det ställer höga krav på oss och på den stackars hunden.
Alla måste ta sitt ansvar. Hunden kan inte göra det. Den är bara hund. Vi måste vara den som ser till att våra hundar inte ställer till det för andra. Det finns en risk tror jag att vi annars kommer att få betydligt fler restriktioner i vårt hundägande. Strikt ansvar har vi redan men kanske måste vi bli bättre på att ha kontroll på våra hundar.

Åter igen. Detta är bara funderingar och inga påstående. Jag kanske är helt fel ute men funderar gör jag.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: