fredag 13 april 2012

Slarviga belöningar.

Godmorgon!

Sitter och försöker forma mina tankar om belöningar och hur vi ofta "slarvar" när vi belönar våra hundar.

Ett exempel:
Jag ska lära min hund att komma snabbt på en inkallning. Jag har kommit långt i träningen och hunden kommer varje gång. Ibland kommer den direkt men ibland stannar den på vägen och tar en liten sniff på något eller stannar och kissar. När hunden kommer belönar jag för den kom ju! Ska jag göra det när jag kommit så långt i träningen? Nej!
Inte om jag vill ha att hunden kommer omgående!
Jag får aldrig korrigera hunden när den kommer men ska jag verkligen belöna den "slarviga" inkallningen? Hur ska jag då kunna lära hunden att ett "hit" betyder "kom direkt"?
Här upplever jag att man slarvar väldigt mycket. Om inte hunden gör rätt belöna inte! Observera att detta gäller när man kommit väldigt långt i träningen! I början av träningen är det viktigt att belöna varje litet steg i rätt riktning!

Jag fick påminna om detta igår på inkallningskursen där hundarna är fantastiskt duktiga. Gör inte hunden rätt belöna den inte. Säg ingenting men ge hunden en signal på att det inte blev bra. Det blir inte en korrigering men väl en signal till hunden att försöka bättre. Risken är annars väldigt stor att hunden blir lite "nonchalant". Den får ju belöning i alla fall även om den gör lite som den vill.

Den där kvalitetssäkringen som måste till för att ett moment ska sitta bergsäkert är något som jag själv kan erkänna att jag är lite slarvig med. Den där godbiten kommer fram alltför ofta även om det bara blev nästan rätt.

Lika slarviga är vi ofta på att ta till den där jackpoten. Det där godisregnet som ska komma när hunden gjort allt perfekt. Hur ska hunden kunna veta att det blivit riktigt bra om vi inte talar om det för den? Om vi alltid belönar likadant. Jag tjatar och tjatar om att variera belöningarna. Låt hunden undra vad som ska komma och därmed bli bättre på att ge mig mer. Om den alltid får samma belöning oavsett om den gjort ett bra försök att utföra det jag vill eller inte kommer den aldrig att bli bättre på momentet. Blir det riktigt bra låt godiset regna över nosen eller sätt igång en galen lek som försätter hunden i extas!

Ibland beror det på lite obetänksamhet. Om jag går fram och frågar "vad belönade du där?" när någon gett hunden belöning där jag sett att hunden i stort sett inte gjort något alls ser man lite fundersam ut och svarar "eh, jag vet inte". Det är inte meningen att hunden ska stå och äta godis som om den är hedersgäst på ett kalas. Prestation ger belöning! Jobbar vi måste hunden prestera något för att få en belöning!
Låt godiset stanna i fickan om det inte blev som du ville. En liten klapp räcker gott om det inte blev så bra.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Hmm... tar åt mig detta, tror att jag varit skyldig till en och annan felaktig belöning, framför allt vid lite halvdanna inkallningar.