torsdag 5 april 2012

Död och uppstånden.

Godmorgon!

Så har vi ännu en religiös högtid här och om jag minns rätt från söndagsskolan så firar vi att han dog och återuppstod.
Ja, jag gick i söndagsskolan en kort tid när jag var så liten att jag inte kunde protestera när mor tyckte att jag skulle göra det. Det var väl ok. Häftiga sagor om brinnande buskar och folk som gick på vatten. Jag minns inte så mycket men jag kommer ihåg att det var väldigt mycket regler som skulle följas hela tiden och det är väl religion i ett nötskal.

Jag är inte mycket för regler. Kollektivt tänkande vill jag inte ha. Individualism är underbart. Jag njuter när jag ser någon som vågar sticka ut och inte följer gängse regler. Så länge man inte skadar eller sårar andra får man för mig vara och göra precis som man vill. Önskar att jag själv vågade. Vi uppmuntrade våra barn till detta när dom växte upp. Stå för den du är och gör som du vill så länge du inte skadar andra.

Om någon är homosexuell anser jag inte att någon ska lägga sig i förutom de inblandade själva. Här är kyrkan oerhört trög och det retar mig. Kom igen. Häng med tiden hör ni. Gläds med dom som kan leva öppet och vågar stå för vem dom är. Kärleken har inga gränser eller kön. Vi har kommit långt men har långt kvar mycket tack vare kyrkans inställning.

Jag välkomnar påsken för att det innebär några dagars ledighet men grundtanken bakom påsken håller jag mig utanför. Möjligen tar jag kvasten och flyger ett varv till Blåkulla och ägg och sill ska jag äta men några böner för han som både dog och uppstod igen håller jag mig ifrån.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: