onsdag 30 maj 2012

Tålamod

Godmorgon!

Av beröm växer man. Det är så sant så. Idag är jag lång som en flaggstång och det beror på ett inlägg på hundskolans gästbok från en deltagare som visserligen ger mig och mina kolleger beröm men framför allt hyllar vår metodik. Man kan läsa det här www.bonizashundskola.se

Det kan verka lite självförmätet att publicera detta här med tanke på att jag får ganska mycket beröm men vad jag vill få fram är framför allt det som handlar om tålamod.
Om man tidigare använts sig av de snabba metoderna kan det vara svårt att ta till sig det sätt vi jobbar på men om man fått en hund förstörd av de hårda metoder man måste ta till om fostran ska gå fort får man förhoppningsvis sig en tankeställare och det var precis det denna deltagare fick och sökte sig till oss istället.

Många gånger har vi fått peppa, påvisat de små framsteg som skett när tålamodet svikit lite men idag ett antal månader senare står dom där med en åttio kilo tung SNÄLL hund som fortfarande visserligen har saker att jobba med men här talar vi om en hund som litar på husse, älskar allt och alla och är GLAD.
Det ena efter det andra faller på plats och dom går från klarhet till klarhet.

Man måste ge hunden den tid den behöver. Alla är olika. Jag kan lova att om vi tagit till hårda tag hade denna hund idag gjort utfall av en helt annan anledning än de små skutt han idag tar när han vill hälsa på en annan hund. Om man väger så mycket som honom så märks det så klart mer när man blir glad. Tänk hur det skulle sett ut om dessa utfall varit aggressiva istället. Om vi tagit till hugg och slag hade denna hund varit farlig idag. Både för andra och ägarna.
Med stort tålamod har man jobbat och skitsnacket om att man måste ta i med en hund av denna sort kan vi ställa i skamvrån. Jag säger tvärt om. Jag blir så ledsen när jag hör att man fått rådet av någon att man måste visa var skåpet ska stå när man köper en hund av den "hårda" typen. Vadå hårda typen?? Jag vågar påstå att det är precis tvärt om. Den här typen av hund "tar inte skit"! Slår du mig så biter jag dig! Antingen det eller får man en hund som rädd kryper fram i livet.

Nu har vi en hund som går med högt huvud. Tar omvärlden med glädjeskutt. Om han skrämmer med sin storlek tar det inte många minuter innan man bara älskar denna snälla brummebjörn när man märker hur snäll han är. Husse kommer till kurs med ett leende för han vet att han kommer att landa i ett hundägande som bara kommer att innehålla glädje.
Bara för att han haft tålamodet. Han har lyssnat på våra råd om att ge det tid. Fortsatt jobba med för hunden rättvisa metoder trots att det ibland säkert känts motigt.

Denna hund är ett strålande exempel på att våra metoder funkar på ALLA hundar! Varför ta till våld när du kan vinna hundens hjärta samtidigt som du får en lydig kompis genom att ha tålamod och ge det den tid som krävs. Ingen vill väl egentligen vara elak mot sin bästa kompis. Eller?

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: