söndag 20 maj 2012

Nu är det krig!

Godmorgon!

http://www.youtube.com/watch?v=GptupfqLYwc

Jag har egentligen lämnat debatten om Cesar Millans träningsmetoder men jag ramlade över detta klippet och nu är det jävlar mig krig!!

Innan jag ens börjar tala om vad han gör på filmen vill jag säga till alla som kommer med argumentet: "detta är "redzon" hundar som man måste ta till såna här metoder på. Icke sa Nicke!!
Att ta till smärta för att få bort ett oönskat beteende är grymt och orättvist mot hunden i ALLA läge!

Det här handlar om en hund som vill jaga katten. Men hallå! Om det är ett tecken på problembeteende så har vi en jäkla massa problemhundar i världen. Även min snälla Doris. Jag tror ingen skulle kalla henne för problemhund. Skulle jag då ta till smärta för att hon är en "rezon" hund??? Nej, just det!

Ok. Till det som han då gör för att få hunden att låta bli katten. På med ett elhalsband. Tryck på knappen så fort hunden tittar på katten. När hunden skrikande av smärta backar och skyggar visar han submission. Cesars favorituttryck. Submission???  Skräck hade passat bättre som uttryck. Så håller han på.

När hunden lärt sig att förknippa katten med smärta. Vad gör idioten då. Sätter katten i en bur och tvingar på hunden denna varelse som hunden lärt sig är förknippat med intensiv smärta!!! Det är hjärtskärande att se hur hunden försöker fly och Cesar gör sitt bästa för att den inte ska kunna göra det. Det är ren och skär misshandel och jag hade definitivt gjort mig olycklig på denna människa om jag varit där. Det kan jag lova. Jag är väldigt upprörd och undrande över att ägaren till hunden går med på denna misshandel av hennes hund.

Att se denna stackars hund skrikande av ångest försöka gömma sig under soffan för att undkomma katt och smärta är så smärtsamt för mig att jag faktiskt gråter en skvätt för hunden när jag skriver detta.

När ska vi få bort detta medeltida sätt att "träna" hund på. Medeltida sätt med dagens teknik som skapat rena tortyrredskap för att vi ska få "kontroll" på våra hundar.
Fy fan säger jag bara.

Ha en underbar dag! (gäller inte Cesar Millan och alla som använder sig av hans metoder!)
Kram

Inga kommentarer: