onsdag 23 maj 2012

Ironi på hög nivå.

Godmorgon!

Sitter med dörren öppen ut till trädgården och lyssnar på fågelsången utanför. Hundarna har parkerat sig på gräsmattan och orkar inte ens jaga bort skatan som retfullt spatserar framför nosen på dom. Selma, som i vanliga fall jagar bort den fort som attan, lyfter lite på huvudet och släpper ifrån sig ett litet "gruff".
Hon tittar bort mot mig och kisar lite. "Matte, kan du fixa det i stället? Jag oooorkar inte!"

Solen och värmen tar på mina pälsbeklädda vänner. Det är lite lugnare takt även på Doris just nu. Dom liksom jag har inte vant sig vid att sommaren kom så snabbt. Jag har ett lite mixat förhållande till sommaren när temperaturen stiger över tjugo grader. Visst är det skönt att sitta i uterummet och mysa i värmen men jag blir så jäkla slö! Som om jag inte var det ändå.

 Man måste ta hänsyn till värmen när man ska gå långrundor med hundarna. Jag måste packa en massa vatten i ryggsäcken som skvalpar när jag ska gå ut. Korna stör med sin närvaro för hundarna kan inte vara lösa. Man kan inte gå som man vill när ängarna är fulla av betande kreatur. Jag får stötar av eltrådarna när jag ska ta mig mellan beteshagarna och slår volter över stengärdena samtidigt som jag lär korna de grövsta svordomar dom hört och de som har hört min grannes svordomar när han ska ha in sina mjölkkor vet att det säger inte lite.

Gräset måste klippas allt som oftast och vi har mycket gräs. Med tjugotusen kvadrat mark som vi så ambitiöst gjort till gräsmatta alltihop gör att det är många timmar av sommaren som går åt till att sitta på gräsklipparen och lalla för sig själv. Det är jobbigt kan ni tro. I år har vi gjort lite öar som vi kallar konst för att slippa klippa lika mycket. Runda öar som hundarna så lämpligt gjort till toalett. Duktiga vovvar.

Man måste bära ut maten i uterummet varje gång man ska äta. Man får springa som en tok med grejorna och grillen ska tändas allt som oftast. Och rengöras. Skrubbas ren från alla rester av gourmetmaten man bränner till oigenkännlighet på gallret. För att inte tala om allt vin man måste hälla i sig till dessa läckra måltider. Jobbigt.

Som om inte det vore nog så har man på sommaren ett hus till att städa. Husvagnen ska hållas tipp topp för att kunna rullas iväg på helgerna till olika platser där man inte har några bekvämligheter alls. Där ska man laga mat på liten yta som sen ska ätas på ett litet bord som oftast står på ojämn mark tillsammans med myror och annat som vi naturligtvis missat när vi slagit läger. Det är betydligt besvärligare att vispa grädden till Irish coffe för det finns ingen el. Armen tar skada av allt vispande.

Till detta har man dessutom ett fordon till att hålla i ordning. Motorcykeln måste även den hållas i sådant skick att man kan, om det inte är husvagnshelg, hoppa upp på sadeln och ta långa turer med en massa stopp för att ligga i gräset på vackra platser och filosofera över livet i allmänhet samtidigt som man dricker en god kopp kaffe. När man stiger av cykeln blir man genomsvettig av alla kläder man måste ha på sig när man kör. Suck!

Som alla hör har jag det inte lätt nu när sommaren är här. Livet blir så besvärligt. Tur att sommaren är kort så vi kan återgå till att sitta inne och betala dyra värmeräkningar när vintern kommer. När man måste tända lampor kl fyra på eftermiddagen och snön ligger tjock på gårdsplanen och ställer till det för oss.

Livet är hårt på sommaren!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: