fredag 25 maj 2012

Nyttig träning

Godmorgon!

Ett sandpapper i halsen sitter och river och irriterar och nu vet jag varför jag inte var på topp under gårdagens lektion. Jag blir alltid sån precis innan hälsan sviker. Lite tjurig och håglös och sedan slår den till: förkylningen. Blä! Eller är det kanske bara lite morgonriv i halsen. Oavsett vilket ber jag mina deltagare om ursäkt för den något oinspirerade instruktörsinsatsen igår.

Trots min svaga insats blev det en väldigt nyttig lektion för hundarna. Vi var nämligen vid skateboardparken i Västra hamnen i Malmö och där var mycket folk. Massor av åkare som svischar förbi i full fart med gnisslande skateboard, dom försvinner ner i hål för att sedan plötsligt dyka upp igen. Det var lagom hög musik som man faktiskt kunde njuta av eftersom dom spelade Doors och Jimi Hendrix. Eller åtminstone njutbart tills dom bytte skiva och det blev Markoolio istället. Vilket nerköp!

Vi började som vanligt med en promenad där vi tränade lite på vägen för att sedan sätta oss mitt i detta i hundarnas ögon småkaos. Dom hade inte så lätt för att slappna av så det blev mycket sittande på filtarna med små, små rundor emellanåt. Doris, som förra gången blev skrämd av en åkare som kom väldigt plötsligt bakom henne fick tränas lite mer än dom andra eftersom hon tog till taktiken skälla så försvinner du! Underbart med liten grupp som gör att även jag kan emellanåt jobba lite med min egen hund. Det tog inte så lång stund innan det gick över eftersom hon fick komma upp och jobba med lite av varje emellanåt för att fokusera på annat än åkarna. Tänk vad lite hjärngympa kan göra!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Detta är en av mina absolut favoritkurser som är så nyttig för hundarna. Det gör inte ont att den består av idel trevliga människor som förstår vikten av att träna hundarna på det här sättet.

Idag är en ledig dag och den börjar vi med en runda på Revingehed med hundarna för att sedan sätta oss på motorcykeln och låta fartvinden kyla av oss ett par timmar. Husvagnen får vänta till nästa helg. Det ska ju firas lite mödrar i helgen.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: