onsdag 2 maj 2012

Korrigeringar.

Godmorgon!

Gårdagens kurslektion var det en lite skara på tre deltagare som dök upp. När man är så få brukar hundarna jobba sig trötta mycket fortare. Det blir av någon anledning mer intensivt så efter en timme fanns det inte fler hjärnceller kvar att motionera. Då satte vi oss och pratade om angelägna saker man har bekymmer med som hundägare.

En återkommande sak som gärna dyker upp är om man får korrigera hunden eller inte. Om man arbetar med positiva metoder säger man väl inte nej till hunden t ex. Om jag korrigerar hunden förstör jag väl min relation med hunden?

Det är en helt felaktig uppfattning att vi som inte tror på ryck, slit och hårda tag inte talar om för våra hundar när dom gör något helt galet och man vill ha stopp på det. Klart vi gör!
Att man arbetar med positiva metoder innebär att man aldrig, jag upprepar aldrig, säger nej till hunden vid nyinlärning! Det är en jäkla skillnad! Det vore väldigt orättvist mot hunden om jag tillfogade smärta eller obehag när hunden inte vet vad jag vill att den ska göra. Det säger sig själv tycker jag.
Däremot säger jag till hunden om den gör något jag absolut inte vill att den ska göra för att få stopp på det. Jag är väldigt medveten om att det inte sker någon inlärning i det skedet. Jag får bara stopp på beteendet.
Jag behöver inte göra hunden illa när jag korrigerar. Det behövs inga ryck och slit där heller men väl kanske en "morrning" eller att jag ger hunden en hård blick. Jag tar väldigt sällan i mina hundar när jag blir arg på dom. Det behövs inte. Dessutom är risken väldigt stor att jag tar i för hårt när jag är irriterad och det vill jag verkligen inte.

Jag skiljer väldigt noga mellan korrigering och bestraffning. En korrigering är en omedelbar handling för att få stopp på hundens beteende i det ögonblick det sker.
En bestraffning är en hämndaktion från vår sida och det sysslar jag aldrig, aldrig med. Det är ett typiskt mänskligt beteende och det förutsätter att hunden kommer ihåg att den gjort något den inte får och det gör den inte. Hunden lever här och nu i detta ögonblicket!
Kanske blev detta lite luddigt men det är en stor skillnad och kanske kräver ett eget inlägg på bloggen.

En sak som är viktig vid korrigering är att hunden tar emot det på rätt sätt. Ger den inga lugnande signaler vid korrigeringen har den ingen som helst effekt. Här måste man ha väldigt klart för sig att man måste ha sin etiska gräns klar för sig innan man korrigerar. Man måste nämligen direkt balansera på den gränsen. Om man börjar lite lätt för att sedan stegra efterhand sker en s k habituering dvs hunden vänjer sig vid korrigeringen och man hamnar snart på en nivå där vi talar om ren våld och misshandel. Där vill dom flesta inte hamna! Tack och lov!
I samma ögonblick hunden ger de undergivna signalerna måste man sluta. Direkt. Hunden har talat om att den "ger sig" och att fortsätta vara arg då är ett allvarligt brott i hundens värld som skadar vår relation.

Med andra ord är en korrigering inget annat än ett sätt att få stopp på det hunden gör för ögonblicket. Därefter måste jag träna, med positiva metoder, in det jag vill att hunden ska göra istället. Då gäller som sagt inga korrigeringar. Då talar vi ju om inlärning. Den ska vara positiv.

En viktig sak i sammanhanget är att man måste ha en bra relation med sin hund om man ska syssla med korrigeringar. Så att hunden "tar det" och vi kan ändå fortsätta att ha en bra relation. Har vi inte det skadar alltid korrigeringarna. Hur hårda eller lätta dom än är.

Det är svårt det här. Svårt att lära ut. Svårt för en hundägare att veta hur man ska göra. Jag brukar säga att man ska gå på sin egen känsla. Somliga har ett stort tålamod och andra har det inte och man är inte en sämre hundägare för det. Vad jag brukar gå efter är att om jag tänker efter och rannsakar mig själv där jag kommer fram till att det är fler nej än bra på en dag måste jag nog tänka om. På ett nej ska det gå tio bra. Minst.
Korrigeringar är inget som tillför något i mitt hundägande men det är nödvändigt ibland. Tyvärr. Man ska inte ha dåligt samvete för det.
Se bara noga till att korrigeringen inte är ett sätt att få ur sig sin egen frustration där man låter det gå ut över hunden. En korrigering är ett sätt att få stopp på hunden i det ögonblick det sker. Inger annat.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: