torsdag 3 maj 2012

Berg- och dalbana.

Godmorgon!

Vaknar till en ny dag efter en natt av funderingar hit och dit. Gårdagen var en berg- och dalbanan utan dess like. Känslomässigt sett.

Ett mail på morgonen försatte mig i ett tillstånd av förvåning, undran, ledsamhet för att till slut hamna i ilska. Det är bättre att bli arg än ledsen när någon försöker hålla en ansvarig för något som absolut inte är mitt ansvar. Tvärtom. När man vet att man gjort mer än vad man kan förvänta sig av en ska man inte bli ledsen. Det blev jag nog ändå. Det var så orättvist och det hela handlar nog om pengar när det kommer till kritan. Eller att man måste hitta någon annan än en själv som kan bära ansvaret för vad som hänt så man slipper göra det själv.
Inser man då inte att man faktiskt gör den som blir utsatt väldigt ledsen. Nej, det gör man nog inte. Jag vet att man kan säga saker i stridens hetta som man kanske inte riktigt menar men ett mail har man tid att läsa igenom innan man skickar så jag kan inte annat än ta detta väldigt personligt och fy, fan vad det sårade mig. Jag gjorde mer än vad man kan kräva av mig och blev skadad på köpet och att sen få det rakt i ansiktet gör mig väldigt ledsen. Bara så att du vet!

Dagen var inte så kul men kvällen var desto trevligare. Min härliga miljö/lydnadskurs hade en träff med glasskiosken mitt i stan och vi satt på Stortorget på våra filtar och delade godsaken med våra hundar. Jag är ganska säker på att det var kursens favoritlektion om man frågar hundarna. Dom var hur lugna som helst. Framför allt Doris som gick in i ett slags komaläge efter att ha skyddat mig från en mötande hund. Det var inte så bra. Jag satt ner på huk och hade ryggen emot när det passerade en hund väldigt nära som jag inte såg. Hon har en irriterande inställning om att jag måste skyddas när jag sitter ner. Aldrig annars. Hon for ut och den andra hunden svarade med full kraft. Det blev lite gruff men det var över lika fort som det började och den andra hundägaren var snäll nog att bara gå vidare. Tack. Attans Doris.
Vädret kunde inte varit bättre och alla var så nöjda med sina hundar som slappnade av så fint och sen kunde jobba där mitt på torget med både sitt kvar och följsamhet. Jag är så nöjd med dessa hundar.
Det var sista lektionen i stan och vi har bara avslutningen kvar och jag kommer att sakna dom så mycket. En del ska gå vidare på kurs tack och lov. Svårt att släppa en så härlig grupp av människor som man haft så trevligt tillsammans med.

Nu är det ju torsdag idag och det är bråttom, bråttom så jag hinner med allt innan det är dags att köra till jobb.

Ha en underbar dag!
Kram


1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Nej! Missade jag glasslektionen? Kan man få boka en privat lektion istället? :-)