tisdag 1 maj 2012

Yrkesskadad.

Godmorgon!

Sitter och väntar på ägg och baconfrukost som mannen tillagar. Mums! Jag äter verkligen inte mycket direkt på morgonen men när det vankas ägg och baconfrukost är det en helt annan sak. Jag skulle förmodligen inte själv orka fixa detta, om inte jag är i husvagnen, men får jag det serverat är det hur gott som helst.Det är sjutton grader varmt redan och klockan är bara halv nio så det bådar gott inför resten av 1 maj.

Jaha, vad ska jag svamla om medan jag väntar.
 Gårdagen tillbringades på motorcykeln precis som planerat och vi styrde kosan mot havet i öster. Det var en härlig tur som innehöll en lunch på kajen i Kivik där vi knaprade på spareribs och bröd som vi inhandlat på ICA. Kände oss som riktiga grottmänniskor där vi satt och slet i köttstycket. Men det var gott. Solen sken och det var varmt och gott.

Som vanligt studerade jag hundar och hundägare medan jag satt där. En yrkesskada? Det kan inte gå förbi en enda hund utan att jag noterar en massa saker. Jag ser inte bara en hund och dess ägare. Jag försöker låta bli att se alla eventuella brister och bara tänka "söt hund" men se så är det inte. "varför gör han så?" eller "amen herregud, hur tänker du?"
En och annan gång ser man ett ekipage där man verkligen ser den fina relationen hund och ägare har och då blir man varm om hjärtat.

En sak man ofta, ofta ser är hunden i flexikoppel (åh, så mycket frihet!?) som trots att kopplet är fem meter långt ändå hänger som ett draglok i kopplet. Vad är det för mening med att ha hunden i flexikoppel om den ändå bara vill vara ännu längre ifrån ägaren? Det spelar ju ingen roll hur långt kopplet är om hunden bara koncentrerar sig på att dra så mycket som möjligt.
Överhuvudtaget är dragande hundar en alltför vanlig syn. Hur kul är det att gå på promenad om det är rena dragkampen hela tiden? Vad som förvånar mig lite i det sammanhanget är att man ser verkligen att ägaren tycker att det är jättejobbigt och ändå gör man inget åt det?
Hunden får fortsätta dra och man hänger med den vart den än vill gå. Jag har lite svårt för att förstå att man vill ha det så.
Nu frånser jag att det är jobbigt för hunden att dra och att det stressar osv. Jag ser det endast ur hundägarens synpunkt.
Detta är en av de vanligaste frågorna jag får på kurser? Hur ska jag få hunden att sluta dra?
Svaret är enkelt: Låt den inte göra det!
1. Häng inte med hunden när den drar!
2.Visa hunden hur du vill ha det!
3. Var en resurs på promenaden!

Låter det enkelt. Det är det! Kom på kurs ska jag visa!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: