torsdag 10 maj 2012

Ingrid Tapper.

Godmorgon!

På nattduksbordet ligger Ingrid Tappers bok: Etologiboken. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Varför jagar min bordercollie bilar? Varför skäller min schäfer på folk den inte känner? Varför har min valp utvecklats till en unghund som är rädd för sin egen skugga?
Det här är boken för de som söker svaren i hundens egen natur.

Man behöver inte vara hundnörd som jag för att läsa denna boken. Det räcker med att man är intresserad av hundar i allmänhet för den är skriven på ett väldigt lättläst sätt.
Att förstå varför hunden gör som den gör är, som jag säkert tjatat om tidigare på bloggen, väldigt viktigt för att få förståelse för hundens beteende och utifrån det kunna ta hand om det på rätt sätt utan att gå emot hundens natur.

Vi kan inte begära att hunden aldrig får skälla, inte morra, inte reagera när dom blir behandlade fel osv.
Men om vi vet varför den gör det är det lättare att ha förståelse för det och genom träning få ner det på rimlig nivå.

Hur många gånger har jag inte stått med nya deltagare som undrat varför chihuahuan skäller när det går folk i trappan? Den varnar. Avlad för att göra just det.
 Bordercollien som "låser" joggaren med blicken och vallar. Den ska valla får. Ingen skillnad för den om det är får eller joggare.
Jakthunden som jagar osv.
Detta är avel. 

Alla hundar har alla dessa egenskaper i sig och vi har genom avel förstärkt vissa egenskaper som blir mer framträdande då på olika raser. Man måste förstå detta och vara medveten om det när man väljer vilken hund man ska skaffa sig.

I boken behandlar Ingrid Tapper hundens grundläggande natur. Jag är övertygad om att om alla som skaffar sig en hund läste på om hur hunden egentligen fungerar skulle vi få ner antalet tråkiga rubriker om hundar som attackerat och bitit människor och andra hundar till en betydligt lägre nivå.
Om man förutom läste om det lärde sig att se och läsa sin egen hund.

Ett bra exempel på detta hade jag igår på kurs när två tikar skulle få hälsa på varandra. Gick jättebra ända tills den ena tiken tryckte sin haka över manken på den andra och ägaren kvickt som tanken tog undan sin hund. Hon hade lärt sig att se när hennes hund var på väg att gå in i "fel" läge.
Vill i sammanhanget säga att det inte var det minsta problem efter det. Tikarna undvek varandra skickligt även när dom var lösa.
Matte hade kunskapen om att hennes hund gör just detta innan det smäller och kunde ta hand om det innan något hände. Jag hann inte säga till för hon visste det själv.
Det behöver inte innebära att hunden är problematisk. Inte alls och det är hon inte heller.

Det är så viktigt att vi lär oss våra hundar och därför tjatar jag lite om det på mina kurser. Se din hund! Lär dig din hunds språk! Ett bra sätt att göra detta är att läsa Ingrid Tappers bok om hundens grundläggande natur.

Detta ämne skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om men se tiden rinner lite ifrån mig och det är torsdag. Mycket att göra men jag kommer säkert att återkomma till detta i fler inlägg här på bloggen.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: