onsdag 2 mars 2011

Villkorslös lydnad.

Godmorgon!

Börjar med ett citat från Kerstin Malm:

"Gränsen mellan villkorslös kärlek och villkorslös lydnad, i bemärkelsen "bara bry sig om och lyda mig", kan ibland vara flytande. Ofta finns det dock andra behov än kärlek bakom krav på absolut lydnad och tillfredsställelse av att få dominera och utöva makt över någon."


Det är fullständigt oacceptabelt att rent maktutövande och fysiskt våld av olika slag är så vanliga som det är i träning och behandling av hundar. Det är allt ifrån att rycka i koppel, nypa i örat, trycka ner och till och med slå hunden för att få den att lyda.
Det är oförenligt med svensk lagstiftning att träna hund med dessa metoder och ändå kan de hundskolor som sysslar med detta ostörda fortsätta sin verksamhet.
De kan till och med annonsera med att dom använder sig av våld i sin verksamhet och ingen reagerar från myndigheternas sida. Varför inte?

Det finns en väldigt stor gråzon här och man stoltserar med allt ifrån att hunden ska jobba för min kärlek till att man minsann ska visa vem som är ledaren. Om vi tar det här med att hunden ska jobba för min kärlek och kallar det för belöningsmetod så fattar jag ingenting! Mina hundar får min kärlek 24 timmar om dygnet. Hur ska jag kunna begära att dom under träning helt plötsligt ska uppfatta min kärlek som belöning? Uppfattar hunden verkligen det som en belöning då? Enligt min uppfattning är det relation och inte metod.
Visst kan jag få hunden att utföra saker för mig med endast en klapp på huvudet men varför göra det svårare än det är. Ge hunden ordentlig lön för arbetet så jobbar den med glädje. Det behöver inte vara en köttbulle. Belöning kan och ska vara så mycket mer!

Sen har vi dom som tränar hundar med de i Sverige olagliga metoderna. Med tvång och slag tvingar man hunden att lyda och får väldigt snabbt resultat. Så klart! Stolt visar man upp att man minsann fått hunden att lyda mycket snabbare än med våra "mesiga" metoder. Vid deras sida går en hund som inte sätter en tass fel eller gör något den inte får. Den viftar på svansen och man har då mage att påstå att hunden är glad! Skitsnack!!
Hunden viftar inte på svansen för att den är glad. Den försöker blidga och dämpa sin ägare för att slippa våldet.

Då kommer vi till det som jag började med. Kerstin Malms ord. Jag ska alltså kräva att min hund ska älska mig utan att jag ger kärlek tillbaka. För man kan väl inte påstå att man älskar sin hund om man är hård och elak mot den. Det gamla ordspråket "man agar den man älskar" är skitsnack på hör nivå!! Hunden ska inte vara ett medel för att ha någon att utöva sin makt över. Hunden är en individ med känslor och ska behandlas därefter.

Tänk om vi inte behövde beröra detta ämne fler gånger? Om hundarna fick bli fredade varelser som behandlades med förståelse och respekt.
Jag vet att jag har skrivit på olika sätt i detta ämne förut och jag lovar att jag kommer att göra det igen!!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: