söndag 13 mars 2011

Lek på gott och ont.

Godmorgon!

Läste en artikel där man varnade för lek med andra hundar på grund av skadorna de kan få.
Jag funderade så klart över mina kurser där jag ser den sociala biten som väldigt viktig. Hur förvånansvärt ofta det går hur bra som helst att släppa ihop hundar i olika åldrar och storlek. Vad man måste tänka på se till att ingen hund blir skrämd på grund av olika sätt hundar leker på och icke minst, storlek är en viktig faktor här. Att släppa ihop en chihuahua med en boxer är aldrig bra oavsett hur snäll och försiktig boxern än är anser jag. En hård tass på en liten rygg kan orsaka stora och i värsta fall dödliga skador.
Sen att chihuahuan ofta är hur tuff som helst spelar mindre roll.

Sen har vi stressfaktorn. Att leka vilt med andra hundar ger ett stort stresspåslag och det ska inte hunden ha för ofta. Hur ofta hör jag inte "min hund har så många kompisar som han leker med varenda dag så han blir så stimulerad så!" För det första tycker inte jag att min hund behöver ha så väldigt många kompisar. Några få som den får leka med lite då och då räcker mer än väl. Min hunds bästa kompis ska vara jag! Om min hund får leka med varenda hund den träffar ute så kommer inte jag att vara så viktig. Det är svårt att konkurrera med glädjen över att leka med en annan hund. För somliga hundar vill jag tillägga. Alla vuxna hundar har inte behov av att leka med andra hundar.

Ska man avbryta leken? Ja, om man känner att man helst vill blunda för att det går så hett till då ska man göra det! Bums!

Här är lite att tänka på som jag tagit från artikeln:

Generellt bör man tänka på följande:
1. Kan leken avbrytas?
2. Hur är den andra hunden i temperament/mentalitet, kroppskonstitution och viktklass?
3. Uppmärksamma då hunden bli trött, lär dig avbryta leken INNAN (alltså innan hunden lägger sig och flåsar eller drar sig undan). Avbryt istället efter en betydligt kortare stund och promenera tillsammans istället. Man kan låta hundarna leka i uppdelade intervaller.
4. Var uppmärksam så att varken din hund, eller den andra hunden går upp i negativ stress.
5. Det är sällan lämpligt att släppa ihop för många hundar, av fysiska skäl (skaderisk), men även av risken för att bråk uppstår.
6. Hunden skall alltid vara uppvärmd innan den släpps lös för hårdare ansträngning, oavsett om det gäller lek eller annan aktivitet.

Jag vill inte på något sätt ta ifrån hunden glädjen över att leka med andra hundar men jag är samtidigt rädd om min vän så jag sorterar och ser till att min hund inte far illa i leken.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: