tisdag 29 mars 2011

Löp!


Godmorgon!

Doris löper! Två och ett halvt år gammal löper hon äntligen för endast andra gången. Egentligen tycker jag det är ganska skönt att hon har så långt mellan löpen men i flera månader har jag undrat varför hon inte kom igång.
Nu går hon omkring och tycker väldigt synd om sig själv. Förra gången hon löpte var hon väldigt kelen och ville bara sitta med nosen i mitt knä. Vi hade det så mysigt. Hur det blir denna gången får vi väl se. Arbetssugen är hon i alla fall och det var hon inte första gången. Nu får stackaren stanna hemma från jobb ett par veckor. Det kommer hon inte att tycka om!

Jag har ofta upplevt med mina tidigare tikar att dom förändrats ganska mycket efter sitt andra löp och det ska bli intressat och se hur Doris blir. Alma slutade helt leka med andra hundar och blev väldigt "vuxen" efter andra löpet. Selma hann inte löpa så många gånger eftersom hon drabbades av livmoderinflammation redan vid två års ålder och blev kastrerad då.

Nu gäller det att hålla ett öga på Doris två månader efter löpet då hon kan bli skendräktig men även kan då drabbas av livmodersinflammation. Att det oftast drabbar äldre tikar köper jag inte alls. Selma var två år och jag har en deltagare vars lilla chihuahuablandning löpte vid fyra månaders ålder och fick akut opereras för just livmodersinflammation vid sex månaders ålder. Ok. Där sa veterinären att han under sina 25 år som vet. inte tidigare träffat på en så ung hund som drabbats.

Eftersom jag höll på att mista Selma när hon blev sjuk så kommer jag att hålla stenkoll på Doris.
Vad som är jobbigt nu är att min arbetskamrat inte kan vara med och jobba på kurserna. Nu får Alma rycka in och det har hon inget emot. Hon älskar att få följa med oavsett var eller vad vi ska göra. Sen att hon bara kan en massa cirkuskonster gör det lite svårt på lydnadskurserna att visa övningar som jag aldrig behövt lära in på denna underbara hund. Hon kan inte "sitt kvar" men hon kan slicka sig om nosen, snurra, visa var svansen är, stampa takten och en massa andra roliga saker vi kan roa folk med. Det blir nog bra.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: