tisdag 22 mars 2011

Valp



Godmorgon!

Valpar. Frågorna haglar och man är så orolig över saker som valpen gör. Den biter, kissar inne, tuggar på saker, hänger i byxbenet osv.
Jag säger bara: lugn!

Visst måste man på ett lugnt och vänligt sätt visa valpen vad som är rätt men låt valpen upptäcka saker. Låt dom busa och vara valpar! Gör inte valptiden till en tid av korrigering och konflikt. Då glömmer man lätt att njuta av denna underbara valptid. Det går fort! Innan man hinner blinka är den vuxen.

Det finns olika åsikter här. En del menar att man måste "ta tag i problemen" omgående för att det inte ska bli problem när hunden blir vuxen. Jag menar att man ska ha väldigt mycket tolerans och tålamod med valpen. Exempel: valpen hoppar upp med framtassarna på bordet när jag sitter och äter. Kollar om man kan få något av det som luktar gott. Jag säger ingenting. Gör ingenting. Möjligen flyttar jag tallriken åt sidan så valpen inte kommer åt den. Jag tittar inte på hunden. Valpen lyckas inte få tag i något och kommer att sluta med det beteendet för att det inte lönade sig. Jag har här vunnit en massa genom att jag inte tog konflikt med hunden och den har lärt sig att det inte gav något och kommer att sluta med det. Hundar gör bara saker som lönar sig! Hunden har själv fått upptäcka att matbordet inte är något att bry sig om.
Lyckas dock valpen få tag i en bit mat tar det lång tid att bli av med det igen. Den blev ju belönad för sitt beteende!

Ett exempel till: Valpen hänger i mina byxben. Jag står absolut still och ger ingen uppmärksamhet till valpen. Hur kul är det då att hänga i byxbenet? Valpen släpper och jag fortsätter gå. Den tar ett nytt tag och jag står blixtstilla igen. Detta kan fortgå en stund men här gäller det att ha tålamod och is i magen. Om jag så måste göra det 100 gånger så är det så. Valpen kommer att sluta. Tro mig! Det kan kosta ett par byxor men det får det vara värt.
Vad händer om jag börjar bråka med valpen? Jo, det blir en lek! Det spelar ingen roll om man är arg. Valpen får precis vad den vill. Aktivitet. Ju mer våldsam jag är i denna situation ju våldsammare blir valpen för den tror att jag vill leka hårt och då blir det så valpen kommer att leka med mig.

Det är synd om de valpar som inte får upptäcka saker. Som ska tränas till att vara "lydiga" innan de lämnat valpstadiet. Lek in lydnaden. Smyg in lydnadsträningen medan ni har kul.
Ta det lugnt och njut av valptiden!

Visst är det skönt när hunden "landar" och saker och ting börjar fungera men, åh, vad jag saknar att ha valp! Mys, njut och lek. Alltför fort är valptiden över och har man ägnat för mycket tid åt att oroa sig över saker som är typiska valpbeteende så missar man alltför mycket av det som betyder något: att bygga upp en konfliktfri relation med hunden som ska bli ens bästa kompis!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: