måndag 14 mars 2011

Bättre för hunden.

Godmorgon!

Idag måste jag ta upp det här med olika sätt att se på våra hundar och deras problem. En kollega och jag har fått ett problem. Våra hundar har blivit rädda för stora hundar. I mitt fall är det Doris som blivit, om inte rädd, så väldigt försiktig med stora energiska hundar. Hon har blivit påsprungen ett par gånger och förmodligen är det därför. Detta har resulterat i att hon går undan när vi släpper hundarna på kurserna. Hundar som hon tidigare har lekt alldeles utmärkt med.

Vi diskuterade detta i bilen på väg hem från kursen. Vårt sätt att se på detta var med frågeställningen: hur ska vi hjälpa våra hundar att komma över detta?
Omedelbart dök det upp i mitt huvud hur olika vi ser på detta mot t ex vissa tvprogram. Vi funderar i banorna att hjälpa våra hundar att komma över detta medan dom ser det från ägarens sida. Hur ska jag bli av med detta så att det blir bättre för mig?

Att Doris blivit rädd för stora hundar ska lösas för att hon ska ha en problemfri tillvaro inte för att det ska bli lättare för mig att kontrollera henne. Nu är inte detta ett stort problem. Hon vill bara inte leka med dom. Då slipper hon men jag vill gärna hjälpa henne att komma över känslan av oro över de stora hundarna som springer omkring.

Det är skrämmande ofta som problemet ska lösas för att det ska bli bättre för oss. Vi borde oftare tänka i banorna att lösa problemet för att det ska bli bättre för hunden.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: