onsdag 2 mars 2011

Hundlivets krokiga väg.


Godmorgon!

Hundlivet är som en landsväg. Smal, krokig med både nerför- och uppförsbackar. Men man får inte glömma att titta lite vid sidorna där den även är vacker. Man koncentrerar sig så hårt på att hålla sig på vägen att man ofta glömmer att titta på allt det vackra som finns lite vid sidan om.

Dom små glädjeämnen. De dagar som det flyter på då man undvikit tjälskadorna på vägen. Givetvis koncentrerar jag mig framför allt på hundarna. Sån är ju jag. Mina tre har nu kommit upp i en ålder allihop när det mesta fungerar bra. Lilla Alma 6 år som bara funkar i allt. Man vet precis var man har henne. Vållar mig inga bekymmer alls. Det har hon i och för sig aldrig gjort men nu är hon perfekt. Hon är stabil.

Selma 4 år har som alla vet en massa bekymmer men i vardagen här hemma fungerar hon som en dröm numera. Hon går så fint tillsammans med mig på promenaderna och behöver aldrig koppel hon heller. Jag vet precis hur hon fungerar och tänker och vi har byggt upp ett förhållande som gör att vi i lugn och ro kan njuta av varandras sällskap.

Doris 2 år som börjar landa lite och känns mer och mer vuxen för varje dag som går. Ok. Här finns det mycket mer att göra och det är väl tur kanske annars hade jag förmodligen slappat lite för mycket. Men hon känns ändå som om hon så småningom ska bli lika stabil att ha och göra med som dom andra två.

Med detta vill jag ha sagt. Ni som har unga hundar, valpar och unghundar, ta det lugnt! Det kommer. Om man bara har lite is i magen och sätter upp mål som känns rimliga så kommer det. En dag upptäcker man plötsligt att hunden har mognat och man kan njuta av det jobb man lagt ner som emellanåt känns lite hopplöst.

Den dag när man tittar på sina underbara hundar och bara känner kärlek!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: