torsdag 24 mars 2011

Motivera!


Godmorgon!

På mina kurser kommer emellanåt deltagare fram till mig och är förtvivlade över att hunden helt plötsligt inte lyssnar och inte vill jobba. Hundar som vanligtvis är hur duktiga som helst.

Så länge det är levande varelser vi hanterar så kommer det ibland att vara så här. Hunden är kanske trött, frusen, mår kanske inte riktigt bra eller, om det är en hanhund, störd över att det finns en löpande tik med på kursen.

Sänk kraven. Öka motivationen. Detta är en av anledningarna att man ska ha mer än en sorts godis med sig på kurs. En rolig leksak. Acceptera att det inte alltid går som en dans. Hundar har precis som vi bra och dåliga dagar.
Tack och lov säger jag. Jag vill inte ha en hund som går som en maskin. Hur kul är det? Jag kan förstå att det tär på tålamodet när man själv är hur motiverad som helst men om inte hunden är det så får man ta det som det är. Vad man inte får göra är att ge upp.

En tjej som jag är så imponerad av hade detta problemet igår på kursen och var lite ledsen på sin hund som bara ville gosa med en löptik. Gav hon upp? Nej, icke! När jag talat med henne så kämpade hon på och lyckades väl inte helt för vovven hade andra tankar men hon gav inte upp!

Står man bara rätt upp och ner och skyller på hunden så lär man inte komma någonstans. Hunden kommer inte att tycka synd om oss och förändra sitt humör för att vi ska bli glada. Det är vi som måste motivera och förändra situationen. Hunden är nog nöjd med det den gör.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

pst... till hundskolans blogg va??? :-)