fredag 4 mars 2011

Stabilitet.

Godmorgon!

Stabilitet. Befästa kommandot. Jag ska erkänna en sak. Det här är något jag är lite dålig på.
Hur många gånger har jag inte fått höra på mina kurser "han är jätteduktig hemma men fullständigt döv när jag kallar på honom i parken men det är inte så konstigt. Där är ju en massa andra hundar som är roligare!"

Hallå! Vad har vi för nytta av något vi lär våra hundar om det inte funkar i "skarpt läge"!
Har jag hunden lös måste inkallningen funka även när störningen är stor. Att det funkar hemma i trädgården är ju trevligt men det är när vi måste ha stopp på hunden som vi egentligen har någon nytta av det.

Vi är så duktiga på att träna på träningsplanen, hemma i köket och i trädgården och hunden funkar jättebra. Men sen spricker det ofta. Vi har inte lagt upp någon ordentlig plan för inlärningen. Vi testar i ett läge när vi egentligen känner i magen att det nog inte kommer att funka. Ändå kallar vi in hunden! Trots att vi vet att det inte kommer att lyckas. Vi blir dessutom lite irriterade på hunden som inte lyder. Vi vet ju att den kan det här. Utsläckningen har börjat.

All inlärning måste tränas med att lägga på störning försiktigt och systematiskt så att hunden får en chans att lyckas. Det är inte inlärt för att hunden kan det hemma. Träningen måste ske på många olika ställen och med olika störningar för att det ska bli befäst. Inte bara inkallning. Allt hunden ska kunna! Bli inte arg på hunden för att den inte kan det helt plötsligt när den där haren springer framför nosen och hunden som kan kommandot "stanna" som en smäck i vanliga fall inte stannar. Du har helt enkelt inte tränat tillräckligt i störningsmiljö!

En träningskalender är ett mycket bra hjälpmedel här. Man gör upp en plan. Man kan följa upp hur det har gått. Bli uppmuntrad när man läser när det gått bra och eftertanke när det inte gått så bra. Det är så mycket lättare att komma ihåg om man skriver ner vad man håller på med.

Gör jag då själv allt det här? Nej, det var ju det jag sa i början. Till viss del gör jag det men jag ska villigt erkänna att framför allt Doris inte har blivit stabilitetstränad speciellt mycket och ibland råkar hon till och med ut för mitt dåliga humör när hon inte lyder trots att det inte är någon annans fel än mitt när det inte fungerar.
Jag ska genast bättra mig på det här. Ska du?

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Kommer väl på hundskolans blogg??? :-) Som vanligt, superbra skrivet.