söndag 27 mars 2011

Signaler fortsättning.....


Godmorgon!

Jag fortsätter på ämnet från gårdagens blogg med ett experiment jag gjort på min Selma. Jag hämtade detta från en bok av Eva Bodfält som är en av alla de mycket duktiga hundmänniskor som lärt mig mycket.

Uppbrott:
Experimentet går ut på att studera hur hunden reagerar beroende på hur jag bryter upp när vi suttit i skogen och haft vår lilla fikapaus.

1. Första gången reser jag mig lugnt upp och bara går. Selma följer lika lugnt med utan att notera särskilt mycket om vad som händer runt omkring.

2. Andra gången reser jag mig mycket hastigt upp och går iväg. Selma reser sig lika hastigt men stannar efter ett par steg och tittar oroligt omkring för att kolla faran som jag flyr ifrån!

3. Tredje gången reser jag mig långsamt upp, sträcker på mig och gäspar. Selma svarar på detta med att vifta på svansen och glatt följa med mycket uppmärksam på vad jag ska hitta på!

Hennes sätt att reagera stämde klockrent med det som Evas hundar gjorde när hon testade detta!

Tänk på hur du gör när det ringer på dörren. Ofta reser vi oss hastigt för att skynda oss att öppna dörren. Vad signalerar vi till hunden då? Jo, fara!! Inte konstigt om hunden far iväg och skäller som en tok varje gång det ringer på dörren. Vi har ju visat att man ska reagera starkt på signalen från dörren!
Testa att inte reagera direkt när det ringer på dörren och se vad hunden gör. Det kommer säkert att varna dig men kanske kan man få ner upphetsningen genom att inte reagera på samma sätt som hunden och därmed få det lite lugnare när det kommer gäster. Om vi inte hetsar upp oss så kommer heller inte hunden att göra det. Sen att man får sätta en lapp på dörren till gästerna att det kommer att ta lite tid innan man öppnar kan det vara värt om man kan sända rätt signaler till hunden. Eller?

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: