måndag 21 mars 2011

Hopplös!


Godmorgon!

Högt på önskelistan: inhängnad trädgård! Min lilla Doris får snart ha ett vandringspris! Det är inte så att hon sticker (händer det också om det kommer något roligt) men hon glider liksom ut i kanterna och jag har aldrig haft en hund som rör sig så snabbt från en plats till en annan.
Ena sekunden är hon alldeles intill mig och när man släpper henne med blicken en sekund så är hon bara borta.

Jag behöver aldrig vara orolig men man vill ju liksom ha lite kontroll. Kommer hon då inte när jag kallar? Nej, inte här hemma. Underliga hund som är så duktig överallt annars men här hemma är hon en liten luring!

Doris är en stensäker hund som har superkoll på mig. Gömma mig? Glöm det! Jag har aldrig lyckats gömma mig så hon inte hittar mig. Blir hon orolig? Nej, inte det minsta. Hon vet precis var jag är! Jag försöker vara så finurlig man bara kan men icke!

Igår försvann hon när jag tittade bort och jag gick länge och väl och kallade och försökte vara så rolig man bara kan. Efter en kvart började jag bli lite orolig i alla fall och var hittade jag henne? Alldeles i närheten gick hon och nosade fullständigt ointresserad av att jag hoppade omkring och lekte clown. Inte kom hon inte! Jag får gå och hämta henne och detta irriterar mig till tusen!

Hon är en underbar hund överallt annars och helt hopplös här hemma. Jag får ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska lösa detta. Bor man som jag med stora härliga ängar omkring huset vill man ju kunna ha hundarna ute ibland. Det är lite synd om dom andra två som blir hänvisade till terassen med stängd grind när dom kunde gått ute och strosat i gräset. Bara för att Doris inte kan hålla sig i skinnet!

Underbar är hon när man tränar men har lite svårt för att klara fritiden. Då dyker det upp en liten djävul bakom örat. Jag kan snart inte skylla på hennes unga ålder när hon är två och ett halvt år gammal. Doris är en vovve som vill ha mycket aktivitet men hon ska banne mig klara det andra med. Basta!

Hur jag ska lösa detta? Ja, det är det jag måste fundera ut. Stängsel är nog den enklaste lösningen. Varför göra det svårare än det är? Hon är ju helt underbar på allting annat.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: