lördag 30 april 2011

Stor och liten.


Godmorgon!

Har storleken någon betydelse? Nej, det har det inte!
En hund som bär sig "illa" åt är en hund som bär sig "illa" åt oavsett storlek. Problemet är bara att när små hundar gör det så bryr man sig inte lika mycket. Man skyller på att "när man är liten får man ta till aggressivitet för att man inte har storleken." Detta är anser jag något man inte ska tolerera varken från stor eller liten.

Utan att gå in på anledningen till att hunden visar aggressivitet i möte med andra hundar eftersom det kan finnas tusen anledningar till att hunden "ger sig på" en annan hund vill jag belysa problemet med att man ofta tolererar väldigt dåligt uppförande från små hundar men blir väldigt upprörd när det är en stor hund som gör exakt samma sak som den lilla!

Jag ser ibland hur småhundarna klättrar på varandra och dominerar varandra på många olika sätt och husse och matte från båda hundarna står där snällt och håller i kopplet och tittar på. Hundarna morrar och spänner sig mot varandra och ingen reaktion från ägarna. Småhundarna tillåts både göra utfall och bära sig riktigt illa åt utan att någon större reaktion kommer från ägaren. Om däremot två stora hundar skulle göra samma sak då blir den stora hunden genast dömd som aggressiv och farlig. Den är inte aggressivare än den lilla! Bara större!

Småhundarna tillåts ofta både dra i koppel, fara runt och stressa, bita och andra saker som man absolut inte hade tillåtit en stor hund att hålla på med. Tro mig det är lika viktigt att lära en liten hund att bära sig ordentligt åt som en stor. För hundens skull om inte annat!

Eftersom vi inte kan ha kontroll över andras hundar så måste jag då lära mina hundar att inte reagera på andra hundars "uppförande" och det ställer stora krav på mina hundar. När en liten hund bär sig åt ska min hund gå undan och inte svara för den är stor och då får man inte göra det. Den lilla däremot får använda alla, för stora hundar otillåtna medel, i hundmötet.

Jag vill här säga att detta absolut inte gäller alla småhundar och deras ägare! Absolut inte! Jag drar inte alla över en kam men det är tyvärr alltför vanligt.
Jag är ju själv både stor- och litenhundägare och jag kan väl säga att jag med skammens rodnad på kinderna tillåter Alma göra saker som jag inte skulle tolerera med dom stora hundarna. Hon tar till utfall när hundar inte följer reglerna för hur man närmar sig varandra och hon hoppar ofta på våra ben för att nå upp. Skillnaden är att om inte dom andra hundarna går fram till henne så bryr hon sig inte om dom alls. Hon startar aldrig något och hon vill bara hålla dom andra hundarna på avstånd men hon tar i ganska rejält och kanske skulle jag inte tillåta det. Hm, jag fick nog något att fundera på här!

Jag har många, många gånger på kurser försökt nå ut med att det är lika illa när en liten hund "bär sig åt" utan någon större framgång och jag ska erkänna att jag lite gett upp med att försöka. Det är kanske dags att försöka igen.
Jag känner att det blir ett väldigt långt inlägg om jag ska gå djupare in på detta ämne så jag avslutar med att säga:
Vi kan inte kontrollera andras hundar och deras ägare så vi måste lära våra egna hundar att "uppföra" sig oavsett hur den andra hunden uppför sig. Stor eller liten. Det ställer stora krav på både oss och framför allt på våra hundar!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: