fredag 15 april 2011

Hundmöte


Godmorgon!

En sak som förvånar mig lite är hur människor tror att alla hundar kan och vill umgås med varandra. Man släpper fram sin hund till andra hundar utan att kolla av om den hunden är sugen på att träffas. Man tror dessutom ofta att hundar har ett stort behov av att umgås med alla hundar dom träffar på promenad. Så är det inte. De hundar man möter är lika mycket främlingar för varandra som vi är på en promenad på gågatan en lördagsförmiddag.

Jag blir heligt förbannad när någon hänger efter sin hund fram till mina för att lilla älsklingen vill ju bara hälsa! Utan att kolla av mina hundar ett enda dugg. Selma som mycket tydligt visar med hela kroppen att hon är mycket obekväm med situationen ska få slippa ta till aggression för att hålla den andra hunden på avstånd! Hon har inget behov av att hälsa på alla hundar!

Man kollar sällan med den mötande hundens ägare och gör man det så är det samtidigt som man släpper fram sin hund. Frågan kommer liksom samtidigt som man hänger som ett flöte efter sin hund. Man låter sin hund bestämma över hela situationen. I koppel!
Jag låter mycket sällan mina hundar hälsa i koppel. Det finns en anledning. Dom kan inte hälsa på det sätt som är naturligt för dom och signalerna blir väldigt fel och det kan då lätt bli slagsmål istället för ett trevligt samtal. Min hund kan dessutom inte gå undan om den mötande hunden inte är en hund den egentligen vill umgås med.

Det finns en anledning till att mina hundar inte får hälsa på promenaden. Det är vi som ska umgås när vi är ute. Dom ska inte ha en massa förväntan på alla hundar och människor dom möter. Vi får en mycket lugnare promenad om hunden lär sig att inte bry sig om de som vi möter. Det blir betydligt lättare att lära hunden att vara lös bland folk om dom lär sig det. Hundar behöver inte bli kompisar med alla andra hundar. Det räcker så väl med ett fåtal kompisar som dom kan umgås med. Om dom vill!

Har man dessutom golden retriver som jag så tror alla människor att dom är otroligt sociala och snälla. En golden kan väl inte vara skarp! Detta gäller tyvärr även barn men det är en annan historia som jag kan ta en annan gång. Suck!
Jag har en av varje. Doris, otroligt snäll och social med andra hundar och Selma som absolut inte vill ha med främmande hundar att göra och visar det mycket tydligt. Detta respekteras inte av många men det blir mitt problem om hon sätter tänderna i nosen på den andra hunden för att hon inte får vara ifred. Suck igen!

Jag önskar att alla kunde lära sig att hundar inte har behov av att lära känna alla hundar dom möter. Att man frågar först innan man släpper fram sin hund. Och med risk för att vara tjatig här på bloggen: lär sig läsa hundarnas språk och signaler så man kan undvika tråkigheter.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Sussa sa...

Håller fullständigt med dig! Men tack och lov så går fler på hundkurser och lär sig mer. De flesta jag träffar på frågar först. Men såklart så finns det ju en och annan...
Ha det gott på din lediga lördag:) Kram