onsdag 20 april 2011

Misshandel som metod.


Godmorgon!

Kan man låta bli att blogga om Barbro Börjesson idag. Nej, det kan man nog inte.
Hon har blivit biten av en rottweiler som bet så svårt att armen bröts och hunden avlivades omedelbart.

Jag vet ingenting om hunden ifråga och ska därför inte uttala mig om själva händelsen men jag har en del att säga om hennes uttalande.
Börjesson är en i mina ögon hundtränare som lever kvar i medeltiden. Hon kastar kedjor, skramlande burkar, rycker med åsikten att "det ska göra ont" osv. När hon nu dessutom i media uppmanar hundägare att vara hårdare mot sina hundar ser jag rött!!! Hon säger att godis inte hjälper i en sån situation. Nej, så klart inte. Men om hon hade tränat hunden på hundens villkor och med respekt för det fredliga djur det är, byggt upp en relation där hunden litar på sin ägare så hade hon aldrig behövt fundera på om godis funkar eller inte. Det är inte godiset som gör att hunden lyder!! Godiset är en belöning för att hunden gör rätt. Slår alla andra metoder där tvång och rent ut sagt misshandel ingår!

Vi som kämpar för att få bort stryphalsband, ryck och tvång suckar tungt! Jag är väldigt skeptisk till hennes uttalande om att hon aldrig blivit biten förr. Det undrar jag om det är sant. Med dom metoder hon använder måste hon genom åren ha träffat på den typen av hundar som inte sväljer hennes övergrepp och säger ifrån.

Ja, jag är hård mot henne här men jag står för varenda ord! Det gäller för alla som tränar med metoder där tvång och misshandel ingår.
Här på hundskolan har vi en hund som ägs av en av instruktörerna. En amerikansk bulldog. Hunden är tränad med enbart mjuka, positiva, snälla metoder. Klickertränad med godis. Snällare hund får man leta efter. Positiv, glad vovve som kommer överens med de flesta hundar och framför allt människor. Klia henne på huvudet och hon kan gå genom eld för dig. Mjuk är hon och det är hon för att hennes matte har behandlat henne på rätt sätt. Om hon tagit till hårda metoder på henne hade hon förmodligen inte litat på varken människor eller hundar och blivit därefter. Opålitlig!

Jag hävdar bestämt att om man jobbar med tvång och misshandel får man en hund som antingen blir som en våt fläck på marken så fort man tittar på den, som hela tiden försöker fjäska för sin ägare för att inte bli misshandlad eller så får man armen avbiten av hunden som fått nog av misshandeln!!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Biotika sa...

Kan bara hålla med om alltihopa.