måndag 4 april 2011

Liten men tuff!


Godmorgon!

Min lilla Buster! Hans storleken bedrog alla! Det här var verkligen ingen liten hund. Inte enligt honom! Gud nåde den som försökte något med honom. Han satte stora schäfrar på plats trots att han inte ens nådde upp mer än till knäna på dom.

Det var många som förvånade sig över hur tuff den här lille krabaten var. Idag. När jag har betydligt mer kunskaper att luta mig på så förstår jag att vi gjorde många fel med honom.
Han fick ofta friåka på min axel. Han hängde där som en liten boa och då fick ingen röra honom. Han vaktade mig som en liten hök. Jag lät honom göra det vilket resulterade i att han inte var så trevlig i andras ögon. Han behandlades i stort som de andra hundarna men på grund av sin litenhet så togs det en massa hänsyn som vi inte skulle gjort. Han blev så klart osäker på sin roll i flocken.

Jag ser ofta småhundsägare som i stort sett gör rätt med sina små knähundar men som i vissa avseeende inte låter dom vara hundar utan tillägget knä! Om det finns risk att den lilla hunden skadas för att den andra hunden är stor så är det så klart ok att t ex lyfta upp den men annars finns det ingen anledning att behandla den lilla hunden annorlunda än den stora. Den lilla hunden vet inte att den är liten! Det är ofta vi som signalerar till den att den ska vara rädd. Och då blir den det!

Jag har sett detta så många gånger. Det är dock sällan man ser en jack russelägare göra så här trots att även den är liten. Nej, där kommer terriern in. Man vet att den är tuff och modig men är det en liten chihuahua så låter det annorlunda. Tro mig! Dom är lika tuffa! En liten svart chihuahua med en mycket klok matte gick på kurs hos mig och den hunden fick verkligen vara hund! Han klarade sig hur bra som helst. Han trippade omkring bland de andra hundarna och lekte han också. Hur bra som helst! Kom dom för fort fram till honom talade han om för dom att lugna ner sig och det gjorde dom. Hans hundspråk var lika tydligt som hos vilken annan hund som helst.

Vad jag vill ha sagt med detta är att låt inte storleken lura er. Behöver du skydda din hund för att den inte ska skadas så är det ok men annars vinner hunden allt på att den får vara just hund. Utan att storleken har någon betydelse.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: