tisdag 26 april 2011

Resultat.


Godmorgon!

Det finns få saker som slår detta: På en av mina kurser finns en liten vovve som orsakat mig mycket huvudbry. Denna lilla hund ville inte för allt smör i Småland vara hos sin husse och matte på kursen. Ingen kontakt. Det berodde absolut inte på att husse och matte inte var snälla mot den. Tvärtom. Dom var nog lite för "snälla". Hunden var väldigt utåtagerande och gick inte att få kontakt med överhuvudtaget för husse och matte. Tog jag hunden och jobbade med henne gick det väldigt bra men så fort dom tog över igen så drog hon sig ifrån dom med en frenesi som var helt enorm. Nu har jag som tur är min fantastiskt duktiga kollega Emma med på den kursen och hon tog sig an problemet.

Vi slog våra "kloka" huvud ihop och tyckte inte att vi kom fram till något. Vi jobbade med hunden men kom ingenstans tyckte vi. Matte var jätteledsen och dom var borta ett par veckor från kursen. Vi var väldigt ledsna för detta och trodde att dom hade gett upp.

Igår var dom tillbaka! Med en helt annan hund! Dom hade jobbat som tusan med våra tips och råd och vovven är som förbytt! Hon jobbade och valde till och med husse när en annan hund passerade alldeles intill när dom jobbade!
Jag har sällan blivit så glad som jag blev när jag såg detta. Matte strålade och var så himla glad!

Jag ska inte ta åt mig äran för detta för det är mest Emma som jobbat med problemet med lite stöd från mig med tips. Vad jag vill ha sagt med detta är:

Är man beredd att lägga ner det jobb som krävs så blir det resultat! Man kan inte bara jobba under lektionen med hunden. Det krävs mycket mer än så och det hade detta par förstått och tagit till sig. Finns viljan och om man lyssnar på dom som kanske vet lite mer om hundar än man själv så finns det en lösning på problemet.
Det är detta par med sin lilla underbara hund ett levande bevis på!
Helt underbart!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: