onsdag 27 april 2011

Gnäll och nöjd!


Godmorgon!

Vad hände? Var tog min busiga hund vägen?
Doris är helt förändrad efter sitt andra löp. Visst, tikar brukar ändra beteende lite efter andra löpet men det här är ju löjligt!
Andra hundar intresserar henne inte alls. På jobbet är hon trögare än en skål sirap. Det går inte att visa några övningar med henne alls. Visst hon gör vad hon ska men jisses så trögt det går!
Helst vill hon gå för sig själv och nosa lite. Jag hoppas detta är övergående. Jag tar hellre en Doris som ibland hittar på bus än en som knappt rör sig. Aldrig är man riktigt nöjd. Stackars mina hundar. Jag har alltid något att klaga över.

Igår hade jag en toppenlektion på min miljö/lydnadskurs. Jag är lite tjatig med den kursen men jag är så nöjd med det upplägget jag har på den. Igår var vi mitt i stan och tränade avslappning och åkte hiss! En hiss som är lite otäck för den är helt i glas så man kan se ut när man åker. Hundarna klarade detta galant. Lite otäckt tyckte vissa men nyfikna kikade dom ut på vad som hände. När vi kom ut ur hissen hamnade vi på en perrong där det ekade och tågen visslade förbi oss. Flippade hundarna ut? Nej, icke för dessa hundar har nu blivit så vana vid de olika miljöer vi presenterar för dom så vi kunde stå nere på perrongen och jobba med diverse saker. Publik får vi alltid och hundarna brydde sig inte ett dugg. Jag är så stolt över mina deltagare och deras hundar. Alla har förstått hela grejen och har inga problem med att sitta mitt på Triangeln på en filt trots att det nog ser lite konstigt ut för dom som passerar. Ingen tycker att det är tråkigt att "bara sitta" och förstår hur nyttigt det är för hundarna att kunna slappna av i alla miljöer. Överallt! Jag är såååå stolt!

Idag är det allmänlydnad och aktivering och där har jag också två gäng som jobbar som attan och som förstår att man måste ge hundarna tid när dom ska lära sig nya saker. Vi hinner oftast inte göra så många övningar på aktiveringen och det ska vi inte heller. Aktivering för huvudet ska ta tid! Det ska ske i hundens takt och det är hunden som ska prova sig fram. Underbara människor och hundar. Vi har en så skön avslappnad stämning och vi pratar mycket.

Nu blev det åter ett inlägg om mina sköna deltagare och deras hundar men det kan inte sägas tillräckligt ofta: jag har världens bästa jobb!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: