måndag 18 april 2011

Stöldförsök?


Godmorgon!

Söndagen bestod av en väldigt skön utflykt till vackra Sölvesborg. Synd att det är så långt till jobb annars hade vi nog banne mig flyttat dig. Rena Astrid Lindgrens Lotta på Bråkmakarmiljö. Så vackert!

På vägen dit stannade vi i Vä för att inhandla fikabröd och det var Doris som var med och inte Alma som på bilden. Vi körde med den bilen som inte har grindar i bagaget. Vi parkerade och låste bilen med Doris kvar i bagageutrymmet. Vi var bara borta några minuter och när vi kom ut ur affären hörde vi hur ett inbrottslarm tjöt och konstaterade att det var vår bil som tutade. I bilen satt stackars Doris och såg lite olycklig ut men inte rädd. Utanför bilen stod några människor. Vi stängde av larmet och körde vidare. När vi kört en liten stund funderande över varför larmet gått sa Björn: "tänk om dom försökt bryta sin in i bilen för att ta Doris?"
Vi har haft hundarna i bilen massor av gånger utan att larmet gått och nu blev jag darrig i benen.

Hundar idag är värda en hel del pengar och det stjäls många hundar varje år i Sverige. Mina tankar gick till den stackars yorkshireterrier som stals ur en bil och sedan användes som "bete" när man tränade kamphundar. Den hittades senare död, sargad till oigenkännlighet.

Jag vet inte vad jag hade gjort om någon hade stulit mina hundar. Att inte veta vad som hänt dom hade nog gjort mig galen av oro.
Lämna aldrig hunden utanför en affär t ex. Av flera skäl. En anledning är att man inte vet vad som händer när hunden står bunden. Det finns människor som är elaka mot hundar och det finns som sagt dom som helt enkelt tar dom med sig. Dessutom riskerar man att något barn springer fram för att klappa och om hunden skulle bita står man där med ansvaret. Nej, utanför affärer binder jag aldrig mina hundar.

I min bil har jag låsbara grindar och jag vet att det låset kan man ganska lätt bryta upp men det känns ändå lite tryggare att lämna dom där en liten stund.
Om någon hade tagit Doris vet jag inte vad jag hade gjort. Ingen hade gått säker i mitt sökande det kan jag lova! Hemska tanke!

Lämna aldrig din hund obevakad!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

tuffinghund sa...

tänk då att folk binder dom helt oskyddade utanför affären när dom går o handlar.. idioter