måndag 11 april 2011

Klicker


Godmorgon!

Vad är det du belönar?
Jag är en absolut anhängare av klickerträning. Klickern är ett träningsredskap som enligt min åsikt slår alla andra hjälpmedel. Om det används rätt!
Att lära hunden sitt och ligg med hjälp av klickern är inte så svårt. Har man bara någorlunda rätt timing så har man snart lärt in det och kan döpa beteendet.
Problemet är bara att man alltför ofta ser att man inte har just rätt timing. Man är lite slarvig och klickar ibland när hunden redan sitter eller när hunden har rest sig igen. Vad belönar du då? Hur ska hunden veta vad som var rätt?

Eller ännu värre. Man använder klickern som någon sorts inkallningssignal när hunden är på väg ifrån ägaren. Hunden lyssnar på klickern för då vankas det godis och ägaren är nöjd för hunden kommer. Men vad belönar du då? Just det. Att hunden är på väg ifrån dig.

Att klickerträna bort hundaggressivitet anser jag är förenat med så stora risker att jag inte vågar rekommendera det om inte ägaren är mycket van vid klicker och kan använda den absolut rätt. Risken är väldigt stor att hunden länkar ihop beteende så det blir fel i alla fall. Här är det så viktigt att man klickar rätt och inte klickar ens när hunden har fått tanken att göra ett utfall så om man inte är väldigt duktig på att läsa hunden är det stor risk att det blir fel. Om tanken finns där så är det det man belönar!

Jag upplever ibland på mina kurser att deltagare (några få inte många!) mest tycker att det är jobbigt att hålla reda på allting när man klickertränar. Koppel, godis och klicker. Det hjälper inte att man säger till dom att stoppa ner godiset i fickan och släppa kopplet och bara ha klickern i handen. Dom får liksom inte riktigt kläm på det i alla fall. Då tycker jag att det är bättre att dom inte använder sig av klickern. Det blir bara fel. Viljan att lära sig använda klickern rätt måste finnas där om det ska fungera.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, klickerträning passar inte alltid och alla. Hur bra den än är.
Man kan träna hund utan klicker. Fördelarna med klicker är många men som sagt om den inte används på rätt sätt så tror jag att det ställer till det mer än gör nytta i träningen.
Man ser ibland att man är så fokuserad på att hålla reda på allt att man glömmer använda det bästa redskapet av alla. Den glada rösten och sitt kroppsspråk! Man står tyst och klickar och är egentligen ganska tråkig i hundens ögon. Hunden blir visserligen belönad med godis men jag tycker det är lika viktigt att man har kul tillsammans. Har man bara det så får det gärna bli fel ibland tycker jag. Med eller utan klicker!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: