måndag 25 april 2011

Veggovärlden.


Godmorgon!

Usch så svårt det är. Man vill göra rätt och det är minsann inte så lätt. Vad jag pratar om? Det vi äter. Här har man blivit vegeterian för att man inte vill bidra till den hemska industri vi har när det gäller våra slaktdjur och så ska man fira påsk med familjen och då ska det ätas ägg. Sillen avstår jag utan större besvär men vad ska man då äta? Jaja, jag vet att man kan göra "veggosill" men det orkade jag inte. Äggen då? Ja, med tanke på att man maler ner tuppkycklingar levande och det sätt man håller hönsen på så ska man inte äta det heller. Jag köper ekologiska ägg för en jäkla massa pengar och inbillar mig att dom hönsen har haft det bättre.

Nu är tre av familjens medlemmar vegetarianer så det var inte bara jag som var "besvärlig". Det blev veggopajer som smakade varierat från god till mindre god. Nåja, man lär sig vilka recept man ska undvika. Att vi sen har en medlem som äter s k stenåldersmat är en helt annan historia. Det är inte lätt att bjuda på mat i det här huset. Mannen avstår inte sillen för allt smör i Småland och en är hyperallergisk för allt som kommer från havet. Det blev intressant matlagning som tog större delen av dagen.

Åter till mitt veggoliv. Hur svårt är det inte att hitta något att välja på när man är ute och vill äta på restaurang. Ofta har man en eller eventuellt två saker att välja på och då har man tagit en vanlig rätt och bytt ut det mot falafel eller något annat. Falafel med bernaissås är inte gott kan jag tala om! Vi kan inte gå till dom ställe som har veggomat som specialitet för mannens skull. Det blir till att äta hemma och njuta av min egen mat istället för nu har jag lärt mig att laga goda rätter som inte bidrar till djurs lidande. Men i alla fall. Man vill kanske ibland slippa laga mat och det är som sagt inte lätt.

En annan effekt som kommit med det här är att jag gått ner i vikt. Inte så mycket men jag var väldigt nöjd där jag var så det ser jag som något negativt. Det var verkligen inte meningen. Ska jag behöva sluta röka för att inte bli tunn igen? Ja, säger nog dom flesta men se det är inte läge för det just nu. Man måste vara i balans för att göra det och där är jag inte just nu.

Är jag gnällig? Jag har ju själv valt det här sättet att leva. Ja, det har jag men jag har ett val. Det har inte våra djur så jag kommer inte att ändra på detta. Trots allt så är det väldigt skönt att numera ha rent samvete när jag dukar fram min mat och det är en väldigt intressant värld att röra sig i . Veggovärlden som vill värna om våra djur.

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, kom på att jag helt glömt bort att maila recpeten på ärtsoppan och broccolisoppan. Förlåt!! De kommer på mailen pronto.

Anna Striberger sa...

Tips på restauranger som ofta har bra veggoalternativ är de med asiatiska influenser, framför allt indiska.

Tapas-restauranger kan också vara bra. Vi var på en tapas-restaurang i söndags, och minst en 1/3 av rätterna var kött- & fiskfria. Det var La Roche vid Lilla torg, rekommenderas varmt! =)

På lite mer serviceinriktade restauranger kan man ibland förhandla lite om rätterna på menyn och be dem ersätta köttet i en rätt mot något annat som också finns på menyn, t ex byta ut en stek mot mer grönsaker. Här finns förstås en lite risk för kommunikationsmissar.

Jag tycker att du ska vara besvärlig om du vill. Det är ju för en god sak! =)