söndag 1 maj 2011

Studerande stadspromenad.


Godmorgon!

Gårdagen innehöll en väldigt mysig runda i Lund med Doris och maken och som vanligt gick jag och studerade andras hundar. Är man lite arbetsskadad eller?
Vi strosade i lugn takt genom Lunds centrum och Doris som nu är så pass mycket miljötränad strosade lika lugnt vid min sida. Inget nosande på de vi mötte, varken människor eller andra hundar. Det är så skönt att man inte behöver styra henne. Hon bryr sig inte ett dugg. Ingen stress trots att det var valborg och massor av människor hade börjat firandet redan på förmiddagen och både skrek och smällde med diverse saker. Doris var lugnet självt. Underbart!
Det rusade folk utklädda på de mest underliga sätt. Bla a en jättekanin. Brydde hon sig? Nej.

Som sagt studerar jag alltid andra hundar och deras ägare när jag rör mig på stan. Skyltfönsterna får oftast vara för min del. Jag tittar på hundars beteende istället. Igår kunde jag konstatera att de flesta hundar gick fint vid ägarens sida och det gladde mig. Men. För att återknyta till gårdagens blogginlägg så är det slående ofta som det är småhundarna som far fram och tillbaka i kopplet skällande på allt och alla. Man ser tydligt att det är dom som leder promenaden och har ett förfärligt jobb med att ta ansvar för allt som händer. Stackars små vovvar. Det är ett alldeles för stort jobb för liten vovve. Jag såg flera med stressad blick som hade fullt sjå med att hålla koll på allt. Varför är det så? Är det så att det finns lika många stora hundar som beter sig så och att man då inte tar med hunden för det är för jobbigt. Hunden får stanna hemma. Det skulle vara roligt att göra en undersökning på detta.

Men som sagt de allra flesta hundar, stora och små, såg väldigt skönt trygga ut och gick fint vid ägarens sida. Jag tror att det faktum att många, många numera har förstått vikten av att gå kurser med sina valpar och även vuxna hundar gör att vi har fler trygga och "uppfostrade" hundar i samhället idag. Hundhållningen har blivit mer ansvarsfull och man är mer medveten om att hunden är en individ som behöver stimulans och uppfostran för att må bra.

Visst har vi fortfarande mycket kvar att göra. Så länge det finns hårda hundtränare och människor som inte förstår att dom har tagit till sig en individ som inte bara är en ägodel utan en levande varelse som har massor av behov som ska tillgodoses så jobbar vi vidare med att sprida budskapet. Ta hand om din hund på det sätt den förtjänar.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: