onsdag 11 maj 2011

Jag jobbar på det!


Godmorgon!

Klockan är sju och levern står och puttrar på spisen. Det är dags för en ny laddning att lägga i frysen. Nästa vecka börjar en ny omgång kurser och då ska allt vara väl förberett.
Hade det inte varit för ett par saker som hänger över mig som mörka moln på en annars ljusblå himmel så hade jag varit supernöjd med den omgång som varit.

Jag har konstaterat förr och jag gör det igen. Man kan inte nå alla. Frustrerande men så är det. Vad som är extra jobbigt är att jag oftast får en väldigt bra kontakt med mina deltagare och när det då inte funkar i något läge så är det på gränsen till smärtsamt. Hade man inte brytt sig så hade det varit betydligt lättare men sån är inte jag. Jag kan inte jobba så. Jag vill alla väl alltid. Om jag ser ett problem så talar jag om det. Det svåra här är att det finns en mottagare till det jag säger som kanske inte ser på saken som jag men jag måste utgå ifrån den kunskap jag har och den uppfattning JAG har.

När problem uppstår har jag en väldig kunskapsbank att ösa ur i form av mina underbara kolleger och det är guld värt. Jag sätter dom så högt allihop. Dom stöttar och ger råd som antingen bekräftar min uppfattning eller får mig att tänka till en gång till. Vi har tillsammans hjälpt många till ett bättre och roligare hundägande och det värmer mitt hjärta. Inget är så underbart som när man får kramen som säger "tack för att du gjorde hund av min hund". Här vill jag säga att det är inte jag som gör hund av hunden. Jag ger verktygen för att lösa det eventuella problem man har. Jobbet gör ägaren!

Vad gör man då när man inte når fram? Ja, säg det. Mitt problem är att jag inte kan släppa det. Vilket bara blir jobbigt för mig. Jag har en del kvar att lära och en sak är att släppa saker som jag inte kan göra något åt. Ibland måste dom själva komma till insikt eller vända sig till någon annan som säger saker dom vill höra.

Nu är detta inget som händer särskilt ofta som tur är. Då hade jag inte kunnat jobba med det jag gör. Det är jag alldeles för känslig för. För mig står hunden i centrum och ser jag en hund som inte mår bra eller som har ett beteende som är jobbigt för omgivningen måste jag agera. Det är min uppgift. Det är även det som gör mitt jobb så givande.

En nöjd kund är min belöning för ett förhoppningsvis väl utfört arbete men tyvärr så smyger det in en och annan som inte är nöjd och det är ofrånkomligt. Man kan inte passa alla. Något jag måste lära mig. Men det är svårt. Mycket svårt. Jag jobbar på det.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: